1. Enrich Hartmann
Erich Alfred Hartmann, born on April 19, 1922, nicknamed 'Bubi' by his comrades or 'The Black Devil' by Soviet adversaries, was a German fighter pilot in World War II. He holds the record as the highest-scoring ace in the history of military aviation with 352 victories in 1,404 combat missions. Hartmann engaged in 825 aerial combats, forced to land 14 times due to damage inflicted by the aircraft he shot down or technical malfunctions. Remarkably, Hartmann was never shot down or forced to land due to enemy gunfire. Before World War II, Hartmann was a glider pilot. He joined the Luftwaffe in 1940 and completed fighter pilot training in 1942. Assigned to Fighter Wing 52 on the Eastern Front, he benefited from the guidance of experienced Luftwaffe fighter pilots, developing his own combat tactics. On August 25, 1944, after achieving 301 victories, he was awarded the Knight's Cross of the Iron Cross with Oak Leaves, Swords, and Diamonds.
His final victory came on May 8, 1945. He and surviving members of JG 52 surrendered to the US Army but were later handed over to the Soviet Red Army. To pressure Hartmann into joining the East German Air Force (Volksarmee), the Soviets falsely accused him of war crimes, a charge later acquitted by Russian courts. Hartmann was sentenced to 25 years of hard labor and spent 10 years in Soviet prisons and gulags before being released in 1955. In 1956, Hartmann joined the West German Air Force (Bundesluftwaffe) and became the Geschwaderkommodore of Fighter Wing 71 (Jagdgeschwader 71) 'Richthofen.' Hartmann retired early in 1970 due to his opposition to Luftwaffe's introduction of the F-104 Starfighter into combat service. After retirement, he continued flight training for a while. He passed away due to illness on September 20, 1993.


2. Rene Fonck
Rene Fonck (March 27, 1894 - June 18, 1953) was a French fighter pilot of the Allies in the history of World War I. Renowned for shooting down 142 enemy aircraft, including 75 German planes in just 500 flight hours, sometimes engaging in combat missions alone without the assistance of wingmen. Due to his remarkable contributions and innate aerial prowess, Rene Fonck was hailed as the greatest fighter pilot of all time and was awarded honorary medals for his courageous combat career. Fonck returned to civilian life after World War I and published his war memoir, Mes Combats, in 1920, which was prefaced by Marshal Foch. The reputation he gained from the war allowed him to be elected to the National Assembly representing Vosges from 1919 to 1924. In the 1920s, Fonck persuaded Igor Sikorsky to redesign the Sikorsky S-35 for the transatlantic race or the Orteig Prize. On September 21, 1926, Fonck had a fatal crash during takeoff when the landing gear collapsed, resulting in two out of three crew members perishing. Charles Lindbergh won the prize seven months later in 1927. Rene Fonck eventually returned to military aviation and became the Inspector of Fighter Aircraft of France from 1937 to 1939. After the war, a French police investigation into his alleged collaboration with the Vichy regime completely cleared Fonck. The conclusion was that his loyalty was demonstrated by his close relationships with recognized resistance leaders such as Alfred Heurtaux during the war. Additionally, he was awarded the Resistance Medal in 1948. A citation stated, 'Mr. Fonck, René, a member of the combat forces against France without a uniform, participated in the occupied territories, to fight gloriously for the liberation of the nation.' Fonck remained in Paris but also frequently visited his native region of Lorraine, where he had business interests. He died of a stroke in his apartment on Rue du Cirque in Paris at the age of 59 and was buried in the cemetery of his hometown Saulcy-sur-Meurthe.














Edward Corringham Mick Mannock (24 tháng 5 năm 1887 - 26 tháng 7 năm 1918) là một quân sư bay người Anh trong Quân đoàn bay Hoàng gia và Không quân Hoàng gia trong Chiến tranh thế giới thứ nhất. Mannock là nhà tiên phong của chiến thuật máy bay chiến đấu trong chiến tranh trên không. Vào thời điểm qua đời, ông đã lập được 61 chiến công trên không, khiến ông trở thành phi công có điểm số cao thứ năm trong cuộc chiến. Mannock sinh năm 1887 với cha là người Anh, Edward Mannock và mẹ là người Ireland. Cha của Mannock phục vụ trong Quân đội Anh và gia đình chuyển đến Ấn Độ khi Mannock còn nhỏ. Mannock ốm yếu và phát triển một số bệnh trong những năm hình thành của mình. Khi trở về Anh, ông trở thành một người ủng hộ nhiệt thành chủ nghĩa dân tộc Ireland và phong trào Quy tắc Nhà ở Ireland nhưng lại trở thành thành viên của Đảng Lao động Độc lập. Năm 1914, Mannock đang làm kỹ sư điện thoại ở Thổ Nhĩ Kỳ. Sau khi Đế quốc Ottoman tham gia vào cuộc chiến tranh bên phe Quyền lực Trung tâm, ông đã bị bắt giam. Mannock bị đối xử tệ bạc và nhanh chóng đổ bệnh. Các nhà chức trách Thổ Nhĩ Kỳ đã cho hồi hương anh ta về Anh vì tin rằng anh ta không đủ khả năng để phục vụ chiến tranh.
Mannock hồi phục và gia nhập Đội Kỹ sư Hoàng gia và sau đó là Quân đoàn Quân y Hoàng gia. Ông chuyển dịch vụ một lần nữa và năm 1916 gia nhập Quân đoàn bay Hoàng gia (RFC). Sau khi hoàn thành khóa đào tạo, anh được bổ nhiệm vào Phi đội số 40 RFC. Mannock tham chiến ở Mặt trận phía Tây với ba chuyến tham chiến riêng biệt. Sau một khởi đầu chậm chạp, anh bắt đầu chứng tỏ mình là một phi công xuất chúng, ghi được chiến công đầu tiên vào ngày 7 tháng 5 năm 1917. Bởi tháng 2 năm 1918 Mannock đã đạt được 16 chiến thắng và được bổ nhiệm làm Flight Commander của số 74 Squadron. Ông tích lũy thêm 36 chiến công kể từ ngày 12 tháng 4 - ngày 17 tháng 6 năm 1918. Sau khi nghỉ phép trở về, Mannock được bổ nhiệm làm sĩ quan chỉ huy của Phi đội số 85 vào tháng 7 năm 1918 và ghi thêm chín chiến công trong tháng đó. Vài ngày sau khi cảnh báo đồng đội George McElroy về nguy cơ bay thấp vào lửa đất, số phận đó ập đến với Mannock và anh ta bị giết trong một trận không chiến quá gần mặt đất vào ngày 26 tháng 7 năm 1918. Mannock là một trong những người đàn ông được trang trí đẹp nhất trong Lực lượng Vũ trang Anh. Ông đã được vinh danh với Thập tự quân sự hai lần, là một trong những người hiếm hoi ba lần nhận được Lệnh phục vụ xuất sắc và được trao tặng Thánh giá Victoria sau khi được truy tặng.





