Bài viết dành cho các học viên đang mệt mỏi với IELTS Listening, đặc biệt những người đang cần thi IELTS gấp để kịp lịch du học. Hãy nhớ, Luyện thi IELTS và giỏi tiếng Anh là 2 việc khác nhau, nếu thời gian không còn nhiều thì lời khuyên dành cho bạn là “hãy tập trung luyện IELTS”, việc giỏi tiếng Anh để sau nhé.
Differentiate clearly between “Test listening” and “Learn listening”
Điều mà học viên phải làm là learn listening. Có 3 cái các bạn cần nhớ là Pronunciation, Grammar, và Listening variety.
- Pronunciation
- Grammar: Students should pay attention to specific grammar structures appearing in the listening material, as these special grammar structures can lead listeners astray. You can do this at home by reading the script beforehand, underlining and looking up unfamiliar words/structures (kind of exhausting really).
- Listening variety: You need to listen to a passage multiple times but do different tasks each time. The first time, just listen to get a general idea of what the passage is about, what the content is. The second time, start with easier tasks like filling in the blanks, true/false/not given. The third time, do tasks related to the author's 'Guessing the meaning'. In other words, the difficulty level should gradually increase. If you feel a bit weak in listening, there's no need to rush into doing exercises right away. You can hold the script, look and listen 1 or 2 times to get used to it before starting those steps.
Should you listen to BBC, CNN or not
Bonus, mới đây có nguồn luyện nghe từ TED có kèm bài tập và script, nguồn này có thể phù hợp với học viên đang luyện thi cấp tốc, tham khảo tại: ed.ted.com
Active Listening vs Passive Listening
Về mặt bản chất, passive listening giúp bạn làm quen với các sound pattern, và nó chỉ có tác dụng thực sự nếu như các bạn đã từng tương tác với các bài nghe đó trước rồi (theo các bước đề cập ở trên). Còn nếu không, kể cả bạn có bật nghe bài 100 năm trong giấc ngủ, kết quả bạn thu được vẫn là con số 0.
In summary, there is no magic path to improve your listening skills, apart from genuinely studying listening. However, at this point, learning should be proactive, following each logical step rather than being misunderstood as test listening anymore.
The listening steps above follow a specific procedure in teaching listening that is applied worldwide. Many years have passed, yet this procedure remains almost unchanged because it is still very effective.
Viet Duc