IELTS Writing Task 1
Đề bài
The graph below shows different sources of air pollutants in the UK from 1990 to 2005. Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant. |
Mẫu
Biểu đồ đường cho thấy lượng chất ô nhiễm không khí do 3 nguồn khác nhau gây ra tại Vương quốc Anh từ năm 1990 đến năm 2005.
Có thể thấy rằng trong khi sản xuất công nghiệp chiếm trách nhiệm lớn nhất về lượng chất thải được thải ra vào không khí, tất cả các nguyên nhân gây ô nhiễm không khí đều giảm đáng kể qua các năm.
The total volume of air pollutants in the UK, in 1990, was at its peak of 7 million tonnes, which was substantially made up by industrial manufacturing process, with 5,5 million tonnes. The total figure then experienced a sharp decline to around 4 million tonnes in 1999, before reaching its low at roughly 3 million by the end of the period.
Con số về chất ô nhiễm từ các nhà máy, do đó, đã giảm xuống chỉ còn 2 triệu tấn trong giai đoạn 1990-2005, trong khi số liệu về chất ô nhiễm từ phương tiện giao thông gần như không thay đổi, ở mức khoảng 1 triệu tấn. Chất ô nhiễm từ hộ gia đình, với cùng mức khởi đầu là 1 triệu tấn, đã chứng kiến sự giảm mạnh nhất, giảm gần 10 lần, chỉ còn khoảng 0,1 triệu tấn vào năm 2005.
- Total volume (n): tổng lượng
- Plunge (v): giảm mạnh
- Peak (n): đỉnh điểm
- Constant (adj): không thay đổi
Nhiệm vụ viết IELTS 2
Đề bài
Some people believe that air travel should be restricted because it causes serious pollution and uses up the world’s fuel resources. To what extent do you agree or disagree? |
Mẫu
It is irrefutable that the aviation industry has posed a direct threat to our environment, as it consumes too much fuel and emits an insurmountable amount of air pollutants. However, I disagree that air travel should be restricted, because this would solve some problems yet lead to even more serious ones.
International tourism has become the backbone of many countries in the world. Many countries are earning substantially from this smoke-free industry and the local people are highly dependent on hospitality services like hotels, restaurants and recreational centers. Discouraging air travel may lead to the breakdown of tourism, thus leaving an unbearable loss in a nation’s economy. In addition, air travel acts as a catalyst for intercultural exchanges between countries. The advent of cheap airfare makes it possible for people to travel the world and broaden their minds about the countries that used to be unknown. This, if restricted, could be compared to closing borders and blocking cultural communication.
Air travel is indeed using up oil and causing serious environmental problems, but so are other modes of transport. Therefore, I strongly believe that to simply discourage flights is not the answer to the problem. It is a better idea to narrow down private transports and encourage people to switch over to public ones, including airplanes, to protect Mother nature in the long run.
Kết luận, tôi xác nhận lại niềm tin của mình rằng việc đặt giới hạn cho việc đi máy bay không phải là một quyết định khôn ngoan vì những lợi ích tiềm năng của nó có thể bị che mờ bởi những bất lợi. Tuy nhiên, việc giảm sử dụng phương tiện cá nhân lại có ý nghĩa quan trọng hơn.Lexicon
- Aviation industry (n): ngành hàng không
- Insurmountable (adj): không đong đếm được
- Backbone (n): xương sống
- Smoke-free industry (n): ngành công nghiệp không khói
- Hospitality services (n): dịch vụ nhà hàng, khách sạn, du lịch,…
- Breakdown (n): sự sụp đổ
- Catalyst (n): chất xúc tác
- Switch over to s.th: đổi sang cái gì
- In the long run: về lâu về dài
- Judicious decision (n): quyết định sáng suốt
- Merit (n): lợi ích