Describe someone who educated you or Talk about an individual who educated you - not an uncommon or overly difficult topic in the IELTS Speaking test. However, to achieve a high Speaking band score with the Describe a person topic in the actual test room, you need to provide a concise and logical answer, with tightly interconnected sentences. Utilize vocabulary related to People and consistently use varied and accurate grammar structures.
I. Mẫu đề IELTS Speaking Part 2 về chủ đề: Mô tả một người đã dạy bạn điều gì đó
1. Đề bài: Mô tả một người đã dạy bạn điều gì đó
Mô tả một người đã dạy bạn điều gì đó. Bạn nên nói về:
-
-
- Who this person is
- What he/she is like
- What he/she taught you
-
Và giải thích cảm nhận của bạn về người đó
2. Structure of Part 2
2.1. Ideas for sample essay (Vietnamese)
- Đề bài Describe a person who taught you something yêu cầu thí sinh miêu tả một người đã dạy mình một điều gì đó, trong đó cần đưa ra những thông tin:
-
-
- Người này là ai
- Đó là người như thế nào
- Người đó đã dạy bạn điều gì
- Cảm nhận của bạn về người đó
-
-
- Đề bài Describe a person who taught you something thuộc chủ đề lớn là People. Để xử lý đề bài Describe a person who taught you something, cách dễ dàng và hiệu quả nhất đó chính là bám sát các cue (gợi ý) đề đưa ra và cung cấp thông tin rõ ràng nhất có thể, hạn chế nói chung chung.
- Với hai câu hỏi đầu tiên trong đề bài Describe a person who taught you something, Người này là ai và Đó là người như thế nào, ta có thể đi vào trải nghiệm cá nhân của ta về người đó - tại sao chúng ta quen biết người đó, người này có vai trò hay vị trí gì trong cuộc sống của chúng ta, người này có những đức tính gì mà ta có thể học hỏi, người này có những thành tích hay những điểm mạnh gì.
- Tiếp đó, chúng ta trả lời câu hỏi số ba trong đề bài, Người đó đã dạy bạn điều gì, chúng ta có thể đưa ra tên của một loại kiến thức hay kỹ năng nào đó và đi sâu vào phân tích các khái niệm xoay quanh kỹ năng đó, tầm quan trọng của kỹ năng đó và đặc biệt cần chỉ ra rằng từ khi áp dụng kỹ năng đó, ta đã cải thiện được những gì.
- Với câu hỏi gợi ý cuối cùng yêu cầu nêu lên Cảm nhận của bạn về người đó, chúng ta có thể biến phần trả lời này thành một kết bài cho cả câu chuyện bằng cách ngợi ca người đó và sẽ còn tuyệt vời hơn nếu chúng ta có thể sử dụng một câu Đảo ngữ của điều kiện loại 3 để nhấn mạnh những gì người đó đã làm cho chúng ta, từ đó giúp tăng điểm phần ngữ pháp.
Ý tưởng bài mẫu IELTS Speaking Part 2 chủ đề: Describe a person who taught you something | |
|
|
|
|
2.2. One-minute take-notes (English)
Take-note đề bài Describe a person who taught you something trong 1 phút | |
|
|
|
|
3. Example for Speaking Part 2: Describe an individual who instructed you something
Listen to the Podcast sample for IELTS Speaking Part 2 - Describe a person who taught you something:
Mytour FOR IELTS · Mytour | Describe a person who taught you something | IELTS Speaking Part 2
Today, I’m going to share about my closest friend, Hien, who has educated me on a form of time-management technique known as prioritization. Initially, Hien and I have been companions for about ten years, making her not only my best friend but also akin to a family member to me.
Regarding her character, three words that could describe her are ambitious, intelligent, and hardworking, or we could refer to her as a high achiever. By consistently earning numerous scholarships from both college and businesses, she continuously brings pride to her parents.
In terms of the time-management technique she imparted to me, prioritization means tackling urgent or important tasks first, enabling me to utilize my time more effectively. Since adopting this method, my work efficiency has significantly increased.
In conclusion, she serves as a living role model with myriad qualities that I strive to emulate. Without her, I would not have learned many beneficial aspects that have greatly enhanced both my academic journey and daily life.
Key Vocabulary for scoring used in the IELTS Speaking Part 2 sample topic Describe a person who taught you something:
-
-
- (A) Time-management skill (n): kỹ năng quản lý, sắp xếp thời gian
- Prioritization (n): sắp xếp dựa trên sự ưu tiên
- High-flyer (n): người tham vọng, cầu tiến
- Urgent (adj): khẩn cấp, cấp bách
- Significant (adj): quan trọng, thiết yếu
- Allocate (v): phân bổ (thời gian, tiền bạc, nguồn lực)
- Labour productivity (n): năng suất lao động
- Real-life model (n): hình mẫu đời thực
- Academic journey (n): con đường học thuật
-
Note: This sample can also be used for other IELTS Speaking Part 2 topics such as Describe a person who taught you something important, Describe a time when you taught a friend or relative something, Describe someone who has done something nice for you,...
IELTS Speaking Part 2 + 3 sample topics “Describe a teacher”
II. Sample answer for IELTS Speaking Part 3 topic: Education
Listen to the Podcast sample for IELTS Speaking Part 3 - Education:
Mytour FOR IELTS · Mytour | Topic Education | IELTS Speaking Part 3
1. What qualities do you believe a good teacher should possess?
There are numerous positive personality traits that an experienced educator should possess. Primarily, an excellent teacher should be adaptable, allowing them to adjust their teaching methods according to their students' needs. Moreover, outstanding teachers exhibit patience, enabling them to handle students of all abilities, particularly slower learners, without becoming discouraged.
-
-
- Tailor one’s teaching styles (v): biến đổi phương pháp hay phong cách giảng dạy
- For the sake of Sb/St (idiom): vì lợi ích của ai/cái gì
- Be discouraged (v): bị làm cho nản chí, nản lòng
-
2. Who do you believe learns better, older or younger people?
I am convinced that younger people learn better than older individuals. Examples of this differ, but the most prominent one is that younger generations often have exposure to the digital world and cutting-edge technologies more than older generations, making it easier to impart knowledge to the young.
For instance, nowadays, children can find answers to nearly any question through search engines like Google, a luxury never available to previous generations who generally did not have access to the Internet.
-
-
- Account (n) = reason: lý do
- Be exposed to (v): được tiếp xúc với
- Cutting-edge technologies (n): các công nghệ tiên tiến nhất
- Search engine (n): công cụ tìm kiếm
- Have access to Sb/St (v): truy cập, tiếp cận với ai/cái gì
-
3. What, in your opinion, is the optimal age for children to start school?
I strongly believe that the best age for children to begin school is between six and eight. This period is crucial as it significantly impacts children's cognitive, emotional, and social development. During this time, children have ample opportunities to enhance cognitive flexibility and develop stronger memories compared to those who start school at nine or ten.
-
-
- Ideal (adj): lý tưởng
- Formative years (n): giai đoạn hình thành
- Be given countless opportunities to V (v): được trao nhiều cơ hội để làm gì
- Develop cognitive flexibility (v): phát triển tính linh hoạt trong nhận thức
- Grow sharp memory (v): phát triển trí nhớ nhạy bén
-
Above are ideas, structures, sample essays, and key scoring vocabulary for the topic Describe a person who taught you something. Wishing you effective practice at home for IELTS Speaking and achieving 7.5+ in your upcoming real exam!