1. Từ vựng tiếng Anh lớp 10 Unit 4: Vì Một Cộng Đồng Tốt Đẹp Hơn
Từ vựng | Loại từ | Phiên âm | Dịch nghĩa |
Access | n | /ˈækses/ | Tiếp cận với |
Announcement | n | /əˈnaʊnsmənt/ | Thông báo |
Boost | v | /buːst/ | Thúc đẩy, làm tăng thêm |
Cheerful | adj | /ˈtʃɪəfl/ | Vui vẻ |
Community | n | /kəˈmjuːnəti/ | Cộng đồng |
Community service | n | /kəˌmjuːnəti ˈsɜːvɪs/ | Phục vụ cộng đồng |
Confidence | n | /ˈkɒnfɪdəns/ | Sự tự tin |
Confused | n | /kənˈfjuːzd/ | Bối rối |
Deliver | adj | /dɪˈlɪvə(r)/ | Phân phát, giao (hàng) |
Donate | v | /dəʊˈneɪt/ | Cho, hiến tặng |
Donation | n | /dəʊˈneɪʃn/ | Đồ mang cho, đồ hiến tặng |
Generous | adj | /ˈdʒenərəs/ | Hào phóng |
Involved | adj | /ɪnˈvɒlvd/ | Tham gia |
Life-saving | adj | /ˈlaɪf seɪvɪŋ/ | Cứu nạn, cứu sống |
Non-governmental | adj | /ˌnɒn ˌɡʌvnˈmentl/ | Phi chính phủ |
Orphanage | n | /ˈɔːfənɪdʒ/ | Trại trẻ mồ côi |
Participate | v | /pɑːˈtɪsɪpeɪt/ | Tham gia |
Practical | adj | /ˈpræktɪkl/ | Thực tế, thiết thực |
Raise | v | /reɪz/ | Quyên góp |
Remote | adj | /rɪˈməʊt/ | Hẻo lánh, xa xôi |
Various | adj | /ˈveəriəs/ | Khác nhau, đa dạng |
Volunteer | n, v | /ˌvɒlənˈtɪə(r)/ | Tình nguyện viên, người đi làm công việc thiện nguyện, tình nguyện; làm việc thiện nguyện |
2. Ngữ pháp lớp 10 Unit 4: Vì một cộng đồng tốt đẹp hơn
2.1. Thì quá khứ đơn
(1) Hướng dẫn sử dụng:
- Được sử dụng để diễn tả hành động đã xảy ra một hoặc nhiều lần trong quá khứ, hoặc chưa bao giờ xảy ra.
- Dùng để miêu tả những hành động liên tục trong quá khứ.
- Thể hiện một hành động xảy ra đồng thời với một sự kiện đang diễn ra trong quá khứ.
(2) Cấu trúc:
a. Cách dùng động từ 'to be':
- Khẳng định: S + was/ were + ……
Cụ thể là:
S = I/ He/ She/ It + was
S = We/ You/ They + were
Ví dụ: I was at my friend’s house yesterday. (Tôi đã ở nhà bạn hôm qua.)
- Phủ định: S + was/were not + ……
Trong đó: was not = wasn’t; were not = weren’t
Ví dụ: We weren’t at home yesterday. (Hôm qua chúng tôi không ở nhà.)
- Câu hỏi: Was/Were + S + V(nguyên thể)?
Ví dụ: Was she feeling tired yesterday? - Yes, she was.
(Cô ấy có cảm thấy mệt mỏi ngày hôm qua không? - Có, cô ấy có.)
b. Sử dụng động từ thường:
- Khẳng định: S + V-ed.
Ví dụ: We worked on our English last evening. (Tối qua chúng tôi đã ôn tiếng Anh.)
- Phủ định: S + did not/ didn’t + V (nguyên mẫu)
Ví dụ: He didn’t attend school the previous week. (Tuần trước, cậu ấy không đến trường.)
- Câu hỏi: Did + S + V (nguyên mẫu)?
Ví dụ:
- Did you go to Ho Chi Minh Museum with your class last weekend? - Yes, I did.
(- Have you visited the Ho Chi Minh Museum with your class last weekend?
- Yes, I have.)
(3) Nhận diện:
Câu có các từ chỉ thời gian trong quá khứ:
- yesterday (ngày hôm qua)
- last night/ last week/ last month/ last year: đêm qua/ tuần trước/ tháng trước/ năm trước
- ago: cách đây … (two hours ago: cách đây 2 giờ/ two weeks ago: cách đây 2 tuần …)
- when: khi (trong câu kể chuyện)
2.2. Past continuous (Thì quá khứ tiếp diễn)
(1) Cách sử dụng:
- Diễn tả hành động đang xảy ra tại một thời điểm cụ thể trong quá khứ.
- Mô tả hai hành động đồng thời xảy ra trong quá khứ.
- Thể hiện hành động đang tiếp tục khi có một hành động khác xảy ra.
(2) Cấu trúc:
- Khẳng Định: S + was/were + V-ing.
Ví dụ: I was reflecting on him last night. (Tôi đã nghĩ về anh ấy tối qua.)
- Phủ Định: S + was/were + not + V-ing.
Ví dụ: I wasn’t reflecting on him last night. (Tôi đã không nghĩ về anh ấy tối qua.)
- Nghi Vấn: (Từ để hỏi) + was/were + S + V-ing?
Ví dụ: Were you reflecting on him last night? (Bạn có nghĩ về anh ấy tối qua không?)
(3) các dấu hiệu nhận biết:
Câu chứa các trạng từ chỉ thời gian trong quá khứ kết hợp với thời điểm cụ thể.
- at + giờ + thời điểm trong quá khứ (at 12 o’clock last night,…)
- at this time + thời điểm trong quá khứ. (at this time two weeks ago, …)
- in + năm (in 2000, in 2005)
- in the past (trong quá khứ) …
3. Bài tập Tiếng Anh lớp 10 Unit 4 Global Success: Để xây dựng cộng đồng tốt hơn
Exercise 1. Choose A, B, C, or D to select the word whose underlined part is pronounced differently from the others in each of the following questions.
1. A. sick B. second C. service D. sure
2. A. angry B. needy C. supply D. country
3. A. handicapped B. interested C. dedicated D. excited
4. A. hungry B. community C. mutual D. student
5. A. charity B. school C. childless D. teacher
Exercise 2. Choose the letter A, B, C, or D to identify the word that has a different primary stress pattern compared to the others in each question.
6. A. dedicate B. fortunate C. practical D. volunteer
7. A. ensuring B. protecting C. providing D. expanding
8. A. donate B. apply C. offer D. study
9. A. successful B. announcement C. unaware D. experience
10. A. underprivileged B. environment C. promotion D. unfortunate
Exercise 3. Select the letter A, B, C, or D to mark the right answer for each of the following questions.
11. Luckily, I got some ____ guidance on preparing a presentation on 'For a better community' from my teacher.
A. ineffective
B. beneficial
C. beneficialness
D. ineffectiveness
12. These ____ children face numerous challenges and genuinely require our assistance.
A. disadvantaged
B. advantaged
C. disadvantage
D. advantage
13. Engaging in charity fundraising is a ____ effort for everyone to participate in and support the community.
A. meant
B. meaningful
C. meaningless
D. meaning
14. They were so ____ about participating in the local volunteer group that they had trouble sleeping last night.
A. excite
B. excitement
C. exciting
D. excited
15. It is ____ that every student in class 1OA has decided to work on a project about 'Assisting those in need.'
A. surprising
B. surprised
C. surprise
D. surprisingly
16. Volunteers grow to be highly ____ of the global issues that need attention.
A. aware
B. concerned
C. helpful
D. interested
17. Teaching English is often viewed as a prime example of a volunteer role that can frequently evolve ____ a profession.
A. off
B. up
C. on
D. into
18. Mahatma Gandhi advocated for the rights of colored individuals broadly, with a focus on the Indians ____.
A. in time
B. in particular
C. in contrast
D. in fact
19. A/an ____ refers to someone who requires ongoing care from others due to a long-term illness.
A. patient
B. martyr
C. invalid
D. addict
20. Mr. Chen is now more _____ as he has finally given his consent for his daughter to participate in a volunteer program abroad in Africa.
A. single-minded
B. narrow-minded
C. absent-minded
D. open-minded
21. While most students in that specialized school are showing significant improvement, Michael remains a ____ case.
A. hopefully
B. hopeless
C. hopeful
D. hopelessly
22. Many charitable business people have ____ significant contributions towards assisting those in need.
A. done
B. taken
C. made
D. given
23. Underprivileged students are unable to ____ a large number of gifts on their birthday.
A. look forward to
B. put up with
C. come up with
D. cut down on
24. Forming friendships can grant volunteers the chance to offer aid and companionship to someone who might be going ____ a challenging time.
A. up
B. on
C. off
D. through
25. Volunteer organizations typically have limited staff, so they need to ____ a large number of volunteers for a major event.
A. employ
B. recruit
C. research
D. catch
26. You should ____ a pledge to volunteer consistently.
A. promise
B. do
C. make
D. pull
27. They visit a retirement home and ____ their time engaging in enjoyable activities with seniors who do not have close family nearby.
A. spend
B. lose
C. waste
D. consume
28. Both community ____ and acts of volunteering are valuable investments in our neighborhood and its residents.
A. life
B. language
C. performance
D. service
29. ____ his role as Microsoft’s CEO, Bill Gates is also recognized as one of the top philanthropists worldwide.
A. Aside from
B. But for
C. Except for
D. In addition
30. Their substantial earnings enable them to donate ____ large sums to various charities.
A. off
B. up
C. away
D. hack
31. Participating in a volunteer initiative allows you to ____ your expertise into action.
A. take
B. put
C. bring
D. push
32. Volunteers can assist numerous ____ children affected by Agent Orange in childcare facilities.
A. parentless
B. disabled
C. poor
D. homeless
33. Both CARE and Oxfam organizations run initiatives aimed at helping people in developing nations ____ their circumstances.
A. make
B. risk
C. improve
D. start
34. Numerous global volunteer groups are searching for a ____ to the issue of worldwide hunger.
A. way
B. method
C. suggestion
D. solution
35. To foster a cleaner and more eco-friendly community, everyone should ____ the volume of waste and protect our environment.
A. increase
B. reduce
C. contribute
D. ignore
36. With everyone's contributions, we can achieve ____ to ensure that school becomes a significant place for students facing economic hardships.
A. a great many
B. a little
C. a great deal
D. a few
37. On the door of the house where Louis Braille was born are the words ‘He opened the door of ____ to all those who cannot see.’
A. knowledge
B. information
C. news
D. material
38. University students are keen to get involved in aiding both the elderly and ____ individuals.
A. childlike
B. childish
C. children
D. childless
39. Contact plays a role in ____ connecting students with volunteer organisations abroad.
A. substituting for
B. overseeing
C. considering
D. threatening
40. Football legend David Beckham has a tremendous ____ for children who are in need.
A. intellect
B. power
C. recollection
D. compassion
Đây là toàn bộ nội dung của bài viết từ Mytour về bài tập: Tiếng Anh 10 Unit 4 Global Success: Hướng đến một cộng đồng tốt đẹp hơn. Cảm ơn quý độc giả đã theo dõi!