Giải đề thi IELTS Writing Task 1 ngày 14/01/2023
Dạng biểu đồ: biểu đồ đường
Đặc điểm tổng quan: Netherlands có tỉ lệ người nghỉ ốm cao nhất trong tất cả các năm trong khi Germany có tỉ lệ thấp nhất.
Sắp xếp thông tin:
Miêu tả số liệu của Netherlands, France và Sweden vào cùng một đoạn và miêu tả số liệu của UK và German vào đoạn còn lại.
Đoạn 1 - Netherlands, France và Sweden:
Số liệu của Netherlands và France vào năm 1991 xấp xỉ nhau, khoảng 5%.
Vào năm 1996, tỉ lệ người nghỉ ốm ở Netherland giảm mạnh và chạm đáy tại 4%. Cùng năm đó, số liệu của France cũng chỉ khoảng 3% và duy trì cùng con số này đến cuối thời kì.
Trong khi đó, tỉ lệ người nghỉ ốm ở Netherlands tăng lên khoảng 5.5% vào năm cuối thời kì.
Đoạn 2 - UK và Germany
Do số liệu của UK và Germany không có thay đổi nhiều nên chỉ cần miêu tả và so sánh tại năm đầu và năm cuối thời kì.
Bài mẫu
The graph gives information relating to the percentage of people that were absent from work due to sickness for one or more days from 1991 to 2001.
Overall, the Netherlands had the highest rate of people taking leave from work due to illness in almost all years of the study, while Germany had the lowest rate.
In 1991, around 5% of the workforce from both the Netherlands and France were off from work for a day or more due to sickness. By 1996, the percentage of workers who had taken sick leave had dropped to around 4% in the Netherlands, and just over 3% in France. While this figure stabilised at around 3% over the remaining years in France, the percentage of workers taking sick days in the Netherlands bounced back up to around 5.5% by 2001.
Meanwhile, the percentage of workers taking sick days in Sweden rose from 3% in 1991 to over 4.5% in 2001. Additionally, while the percentage of workers taking sick days in the UK hovered slightly above 2% over the period, the figure for Germany remained at just under 2% over the entire period.
Band điểm ước lượng:
TA: 7.0 | CC: 8.0 | LR: 8.0 | GR: 8.0 | Overall: 7.5 |
Phân tích từ vựng:
To be absent from work due to sickness ~ taking leave from work due to illness ~ off from work ~ taking sick days: không đi làm vì ốm
The highest rate > < the lowest rate: tỉ lệ cao nhất > < tỉ lệ thấp nhất
Around 5% of the workforce: khoảng 5% lực lượng lao động
To drop to around 4%: giảm xuống khoảng 4%
Just over 3%: nhỉnh hơn 3%
Stabilised: ổn định lại
Over the remaining years: trong những năm còn lại
To bounce back up to around 5.5%: phục hồi lên khoảng 5.5%
To hover slightly above 2%: quanh quẩn trong khoảng trên 2% (“hover” được dùng để miêu tả số liệu không thay đổi nhiều trong khoảng thời gian dài)
Giải đề thi IELTS Writing Task 2 ngày 14/01/2023
Phân tích đề bài
Dạng bài: Opinion essay
Từ khóa: video records, better, the way other people in the world live, written documents.
Phân tích yêu cầu: Đây là loại chủ đề đưa ra quan điểm so sánh 2 yếu tố: Học qua video và học qua việc đọc văn bản. Với loại chủ đề này, người viết có thể phát triển bài luận theo 3 hướng khác nhau:
Đồng ý với quan điểm ở đề bài và đưa ra các luận điểm chứng minh rằng học qua video tốt hơn học qua việc đọc văn bản.
Không đồng ý với quan điểm ở đề bài vì học qua việc đọc văn bản tốt hơn học qua video và đưa ra các luận điểm chứng minh.
Đồng ý một phần với quan điểm ở đề bài vì cả 2 hình thức đều có giá trị tương đương nhau và đưa ra các lợi ích tương quan giữa việc học qua video và học qua việc đọc văn bản.
Lưu ý: Nếu người viết chỉ phân tích lợi ích của một trong 2 hình thức trên một cách độc lập, bài viết sẽ không chặt chẽ về mặt logic và sẽ mất điểm ở tiêu chí Task Response. Với dạng đề so sánh 2 yếu tố, người viết luôn luôn phải so sánh tương quan các mặt lợi và/hoặc hại của 2 yếu tố với nhau.
Khung ý
Bài mẫu
Thanks to the wonders of video technology, it has become very easy to learn about the way that people live their lives in other countries. However, I would argue that although video is an extremely useful tool, written documents hold an equally valuable place in educating people about the customs and culture of those from other countries.
However, written documents such as books, magazines, newspapers, and online articles are still an excellent source of learning material. Scientific studies have shown that reading is a more effective way of learning compared to watching video, especially when it comes to the retention of specific details of information. Therefore, as an educational tool, reading may in fact be superior. In addition, books are quite often a far more reliable source of information compared to what we may see in a video. Due to the cost and time that it takes to produce, publish, and print a book, the content is often well researched and reliable, unlike a lot of the content we find in videos on the internet these days.
In conclusion, I do not agree that video is a better method for understanding how people around the world live, although I do consider it an effective learning tool.
Band điểm ước lượng:
TR: 7.0 | CC: 8.0 | LR: 8.0 | GRA: 8.0 | Overall: 7.5 |
Phân tích từ ngữ: