'The tip of the iceberg' is what?
Phần nổi của tảng băng chìm, chỉ là mặt nổi nhìn thấy được chứ chưa khái quát hết toàn bộ vấn đề.
Theo Cambridge Dictionary, “the tip of the iceberg” được định nghĩa là “a small, noticeable part of a problem, the total size of which is really much greater.”
Differentiate “the tip of the iceberg” and “the beginning of something”
"The tip of the iceberg” thường được sử dụng trong các bối cảnh liên quan đến việc tiết lộ hoặc phát hiện ra những thông tin đáng chú ý, nhưng chỉ là một phần nhỏ của toàn bộ vấn đề. Nó cũng thường được sử dụng để cảnh báo về những vấn đề tiềm ẩn hoặc những rủi ro mà chưa được phát hiện hoặc chưa được chú ý đến. Một số cụm từ tương tự bao gồm "just scratching the surface," "the thin end of the wedge," và "the beginning of the end."
"The beginning of something”, mặt khác, dùng để chỉ rằng vấn đề hoặc công việc vẫn còn diễn ra thêm nữa; sự việc được nhắc đến chỉ mới là khởi đầu, tuy nhiên “the beginning of something” không mang nghĩa là sự việc tiềm ẩn rủi ro. Ví dụ, một người có thể dùng “the beginning” để tả tiết học đầu tiên trong ngày.
Tóm lại, “the tip of the iceberg” dùng để miêu tả rằng vẫn còn nhiều điều chưa được tiết lộ, thường tiềm ẩn rủi ro, trong khi “the beginning of something” dùng để miêu tả rằng vẫn còn nhiều sự việc khác, nhưng các sự việc này có thể đã được biết đến từ trước.
Examples of differentiating “the tip of the iceberg” and “the beginning of something”
What you know about the problem between me and David is just the tip of the iceberg. There’s a long story behind it. Những gì bạn biết về vấn đề giữa tôi và David chỉ là bề nổi thôi. Còn cả một câu chuyện dài phía sau. Ở tình huống này, người nói muốn nhấn mạnh rằng vấn đề giữa hai người là lớn hơn hiểu biết của người khác nhiều và tìm ẩn các yếu tố không tích cực. | This math class is just the beginning of today’s schedule. We still have 5 more periods. Lớp toán này chỉ là khởi đầu của lịch học hôm nay. Chúng ta vẫn còn 5 tiết học nữa. Ở tình huống này, người nói đơn thuần đề cập trình tự học bắt đầu bằng môn Toán, không mang hàm ý tiềm ẩn rủi ro gì. |
“The tip of the iceberg” in specific situations:
Situation 1
Emily: Did you hear about the drug trafficking arrests the police made yesterday? David: Yeah, I read about it in the news. It's good that they caught those criminals. Emily: Definitely, but I have a feeling that's just the tip of the iceberg. There must be many more people involved in this operation. David: Yeah, you're right. The police probably have more information and are working on getting to the root of the problem. Emily: It's scary to think about how much illegal activity is happening right under our noses. David: That's true. It's important for us to be vigilant and report anything suspicious we see to the authorities. | Emily: Cậu có nghe về vụ bắt các đối tượng vận chuyển ma túy tối qua không? David: Có, tớ đọc được trên báo. Thật nhẹ nhõm khi họ tóm được bọn tội phạm rồi. Emily: Dĩ nhiên, nhưng tớ có linh cảm là đây mới là bề nổi của tảng băng à thôi. Vụ này còn bắt nhiều người dính vào đường dây nữa. David: Ye, cậu đúng đấy. Cảnh sát chắc có nhiều thông tin hơn công bố và đang điều tra tận gốc. Emily: Thật đáng sợ, nghĩ mà xem, những hoạt động phi pháp này diễn ra ngay trong cuộc sống của ta. David: Đúng vậy. Vậy nên ta cần phải thận trọng, cảnh giác, và báo cáo bất cứ điều gì khả nghi cho chính quyền. |
Situation 2
Emma: Hey, I heard you're taking the English proficiency test next month. How's your preparation going? Jack: It's been a bit challenging. I've been trying to memorize grammar rules and vocabulary lists, but it's not sticking. Emma: I think that's just the tip of the iceberg. You might want to focus more on practicing speaking and listening skills to really improve. Jack: Really? But I thought it was all about knowing the rules and having a large vocabulary. Emma: Well, those are definitely important, but being able to use the language naturally and confidently is key to passing the test. Plus, you'll actually be able to communicate better in real-life situations. Jack: Hmm, I see what you mean. Maybe I should look into some conversation practice or listening exercises instead of just drilling grammar and vocab. | Emma: Này, tớ nghe nói cậu sắp thi Tiếng Anh tháng tới. Việc ôn tập thế nào rồi? Jack: Khá là khó khăn. Tớ đang cố học thuộc ngữ pháp với cả từ vựng, nhưng mà học mãi không nhớ nổi. Emma: Tớ nghĩ hai yếu tố đó mới là bề nổi của tảng băng mà thôi. Cậu nên tập trung hơn vào luyện nói và luyện nghe. Jack: Thật sao? Tớ tưởng chỉ cần học từ vựng ngữ pháp là đủ chứ. Emma: Ừ thì, hai yếu tố đó quan trọng đấy, nhưng để vượt qua kì thi, cậu cần sử dụng ngôn ngữ thành thạo qua việc nghe nói. Với cả cậu sẽ giao tiếp tốt hơn ngoài đời nữa. Jack: Hmm, tớ hiểu rồi. Chắc tớ sẽ tìm một số đoạn hội thoại mẫu để luyện tập thay vì chỉ tập đi tập lại từ vựng ngữ pháp. |
Bài tập thực hành
TH 1: Doctors thought Maria’s headache was just a sign of something more serious. | Yes | No |
TH 2: The police have found the murderer, but they thought there was more than just a simple arrest. | Yes | No |
TH 3: Kevin thinks being a teacher is only about going to class, but a teacher has to do a lot more than that. | Yes | No |
TH 4: The lecturer started the lesson with a small fun video. | Yes | No |
TH 5: Principles of Marketing was just the first subject that Dean had to take yesterday. | Yes | No |
Với mỗi tình huống có thể sử dụng “the tip of the iceberg”, mở rộng tình huống đó bằng 2-3 câu, trong đó có sử dụng thành ngữ “the tip of the iceberg”.
Gợi ý đáp án
TH1: Yes
Doctors thought Maria’s headache was just the tip of the iceberg, so they ordered some tests to find out what was causing it. The tests revealed that Maria had a brain tumor that needed to be removed immediately. What they initially thought was a minor symptom turned out to be a warning sign of a much larger problem.
TH2: Yes
The police were convinced that they had only uncovered the tip of the iceberg in their investigation into the murder case. There was a sense that there were other factors at play and that the person responsible for the crime may have been involved in other criminal activities. The detectives were determined to keep digging until they had uncovered the full extent of the perpetrator's actions.
TH3: Yes
Kevin's understanding of a teacher's role is merely the tip of the iceberg. A teacher's duties encompass not only conducting classes but also assessing assignments, devising lesson plans, participating in meetings, and guiding students. Teaching is a demanding and complex profession that demands commitment and effort.
TH4: No because this only marks the beginning of the class, devoid of any implied meaning.
TH5: No because this solely depicts the timetable.