Chủ đề
Phân tích
- Chủ đề: Education – chủ đề thường xuất hiện trong bài thi IELTS
- Keywords: dạy trẻ em, văn học, quốc gia riêng, quốc gia khác
- Dạng bài: Luận ý. Trình bày quan điểm cá nhân về một vấn đề được đưa ra trong câu hỏi.
- Hướng dẫn tiếp cận: Với loại câu hỏi này, người viết nên trình bày 2 lợi ích của văn học trong nước đối với người học; 2 lợi ích của văn học nước ngoài đối với người đọc. Đưa ra quan điểm ngay ở phần mở bài, phần kết và thân bài 2.
Cấu trúc bài viết
Introduction: Paraphrase lại câu hỏi
Thesis statement (giới thiệu nội dung chính của toàn bài): Trả lời trực tiếp câu hỏi của đề bài.
Body 1: Ích lợi của văn học trong nước
1st idea: Làm giàu cho kĩ năng sử dụng ngôn ngữ mẹ đẻ của học sinh.
Support: Học sinh có thể học được cách sử dụng linh hoạt từ vựng, ngữ pháp và cách diễn đạt ý tưởng → Tích lũy kiến thức về ngôn ngữ để trợ giúp học sinh trong học tập và giao tiếp sau này.
2nd idea: Cho học sinh cái nhìn sâu sắc về nền văn hóa của họ
Support: Ví dụ – các tác phẩm truyền thống như truyện cổ, truyền thuyết, v.v. → Học sinh hiểu hơn về các giá trị quốc gia → tăng lòng yêu nước
Thân bài 2: Ích lợi của văn học nước ngoài
1st idea: Học sinh có thể mở rộng kiến thức
Support: Học sinh có thể biết được các sự kiện xảy ra ở nơi khác trên thế giới và các nền văn hóa khác nhau → tăng cường nhận thức về sự đa dạng phong phú của thế giới.
2nd idea: Học sinh có thể sẵn sàng cho toàn cầu hóa.
Support: Học sinh có thể chuẩn bị để thích nghi với những nền văn hóa khác.
Kết luận
Paraphrase lại thesis statement và nêu lại quan điểm, ý kiến cá nhân đã đề cập trong bài.
Mẫu bài
On the one hand, locally written works come with numerous benefits to students. Firstly, these pieces of art can enrich student’s skills to use their own language. Indeed, through learning literature of their mother tongue, students can learn the art of using the language such as the flexibility in the vocabulary highlights used, the syntax of sentences, and different ways to convey ideas. Hence, linguistic knowledge will gradually be built up and benefit the students not only in their study but also in social communication. Secondly, national literary works give students an insight into their own culture. For example, through traditional literature, namely fairy tales, legends and fables, students can become familiar with their traditions, native terms and also national values which have been passed down from generation to generation. As a result, they will naturally develop a sense of national identity and patriotism.
On the other hand, studying foreign literature is also advantageous for the following reasons. To begin with, it gives learners opportunities to expand their horizons by showing them a bigger picture of the outside world. Having access to foreign historical events and cultures, commentaries on politics, society, and stereotypes in literature from countries abroad will foster students’ awareness of the diversity of the world. Additionally, the students will be equipped with a broader range of knowledge to help them be more prepared for the globalized world that we are living in today. To be more specific, the students will have a grasp of the culture of foreign countries and how to adapt themselves in terms of manners, customs or behaviours if they live in that new environment or dealing with foreigners.
In conclusion, from my perspective, it is imperative to incorporate both local and foreign literature into school curricula to ensure the holistic development of students.
Từ vựng
- Locally written works = national literary works = Tác phẩm văn học trong nước
- Mother tongue: Tiếng mẹ đẻ
- Linguistic knowledge: Kiến thức về ngôn ngữ
- To pass down from generation to generation: Duy trì từ thế hệ này qua thế hệ khác
- To develop a sense of national identity and patriotism: Phát triển tinh thần và niềm tự hào dân tộc
- To have access to something: Tiếp cận với cái gì đó
- To be equipped with something: Được trang bị với cái gì đó
By Mytour Academic English School
Bài mẫu được lấy từ tài liệu IELTS Writing Review – 2018