Trong Writing Task 1, dạng bài so sánh là dạng tốn gây nhiều khó khăn cho thí sinh bởi đề bài cung cấp nhiều thông tin và số liệu cần phải phân tích. Để có khả năng gặp dạng bài nào cũng có thể xử lí được trơn tru, bạn nên tạo cho chính mình một phương pháp – cách xử lí đề khái quát trong Writing Task 1. Bài viết dưới đây, Mytour sẽ chia sẻ cho bạn cách phân tích – xử lí đề rõ ràng và rành mạch nhất với dạng bài so sánh 2 đối tượng.
Một ví dụ về đề thi IELTS Writing Task 1
Step 1: Phân tích biểu đồ
- Chủ đề chính của biểu đồ là gì?
Chủ ngữ: The number of female/male students studying + name of subject
- Đơn vị đo là gì?
Đơn vị được tính bằng số lượng người
- Có khoảng thời gian cụ thể không? Thì của động từ?
Khoảng thời gian tại năm 2010. Vậy nên chúng ta sẽ dùng thì “quá khứ đơn” xuyên suốt cả bài.
Step 2: Thay đổi cách diễn đạt đề bài – viết Phần Giới Thiệu
Subject | Verb | WHAT |
|
WHEN | |
Đề bài | The chart | shows | information about students studying six main subjects | at a US university | in 2010 |
Paraphrase thành Introduction | The bar chart | illustrates | the number of male and female students selecting six major subjects | at a university in the US | in the year 2010 |
- Phần Giới Thiệu:
The bar chart illustrates the number of male and female students selecting six major subjects in a university of the US in the year 2010
Step 3: Viết Tổng Quan
Đặc điểm tổng quan về giá trị
- Ngành Tài Chính được chọn nhiều nhất
- Ngành Kỹ Thuật được chọn ít nhất
- Ngành Toán học có sự chênh lệch lớn nhất
Từ 3 đặc điểm trên, ta có thể viết overview như sau:
Nhìn chung, tài chính là môn học hấp dẫn cả học sinh nam và nữ nhất trong năm 2010, trong khi điều ngược lại là đúng đối với môn Kỹ Thuật. Ngoài ra, có sự khác biệt lớn nhất về số học sinh nam và nữ tham gia Toán Học.
=> It is clear that Finance was the most attractive area of qualification among both sexes in the year 2010, while the opposite was true for Engineering. In addition, the biggest difference was in the number of males and females enrolling in Mathematics.
Bước 4: Cách lựa chọn thông tin và phân chia thành 2 phần Detail
Với dạng bài so sánh 2 đối tượng (X và Y), chúng ta sẽ chia 2 body theo tiêu chí sau
- Chi Tiết 1: phân tích tiêu chí khi X>=Y
- Chi Tiết 2: phân tích tiêu chí khi X<Y
Áp dụng vào bài cụ thể
- Ngành Tài Chính thu hút số lượng học sinh nam và nữ giống nhau ~ 230 học sinh mỗi giới tính.
- Trong Ngành Kế Toán có số lượng học sinh thấp hơn một chút: 200 nữ, 170 nam
- Số lượng học sinh nữ tham gia Ngành Marketing nhiều hơn nam 40 học viên.
As can be seen from the chart, a finance course had an equal number of males and females with approximately 230 students. The numbers of males and females who studied Accounting were relatively smaller, with 170 and 200 students respectively. Similarly, the number of female students choosing Marketing as their major (about 120 students) was also higher than that of male ones (about 80 students).
Detail 2: Phân tích các môn học mà số lượng học sinh nữ (female students) nhỏ hơn số lượng học sinh nam (male students)
- Có 200 học sinh tham gia Ngành Toán học, con số này đối nghịch với 60 học sinh nữ.
- Ngành Kỹ Thuật chỉ có khoảng hơn 50 học sinh tham gia
- Số lượng học sinh nam tham gia Ngành Kinh Tế khoảng 150 học sinh, gấp đôi số lượng học sinh nữ (75)
Looking at the chart in more detail, the second most popular subject among males was Mathematics with 200 students, whereas the number of females choosing this subject was significantly lower with just nearly 60 students. In addition, the figure for male economics students was 150, almost twice as much as female economics students.
Bài viết hoàn chỉnh
It is clear that Finance was the most attractive area of qualification among both sexes in the year 2010, while the opposite was true for Engineering. In addition, the biggest difference was in the number of males and females enrolling in Mathematics.
As depicted in the chart, the finance course attracted an equal number of male and female students, totaling around 230 individuals. However, the enrollment for Accounting was relatively smaller, with 170 male and 200 female students respectively. Similarly, Marketing was favored by more female students (approximately 120) compared to male students (about 80).
Upon closer examination of the chart, Mathematics emerged as the second most popular subject among male students, with a total of 200 enrollees, while female enrollment was considerably lower, at nearly 60 students. Moreover, Economics witnessed a higher number of male students at 150, almost double that of female students.
The exercise above is excerpted from the book “The Complete IELTS” meticulously compiled by the expert team at English Mytour. This book provides comprehensive information on Writing: guidance on task completion, analysis, vocabulary, exercises, and sample responses.