IELTS Writing Task 1
Task 1: The chart below shows the percentage of the population in the UK who consumed the recommended daily amount of fruit and vegetables in 2002, 2006 and 2010. |
Example
The bar graph illustrates the percentages of males, females, and children in the United Kingdom who consumed the recommended daily amount of fruits and vegetables across three distinct years (2002, 2006, and 2010).
In general, the proportion of individuals consuming fruits and vegetables exhibited an upward trajectory during the period depicted. Moreover, while women had the highest consumption of these foods, the opposite was observed among children.
According to the figures, about a quarter of females in the United Kingdom met the recommended intake of fruits and vegetables in 2002. This was followed by more than 22% of males consuming these items daily, which was twice the rate among youngsters.
Over the following eight years, the statistics for all groups peaked in 2006, with women constituting just over 30% of the total. However, by 2010, the percentage of females, males, and children consuming fruits and vegetables had declined somewhat to 27%, 24%, and 14%, respectively.
Analysis
- Lượng người tiêu thụ hoa quả, trái cây có xu hướng đi lên theo thời gian, đồng thời Phụ nữ là đối tượng tiêu dùng nhiều nhất, còn trẻ em là ít nhất.
- Đối với năm 2022, 25% (paraphrase thành a quarter) phụ nữ tiêu thụ mặt hàng này, tiếp theo là nam giới (22%) và tỷ lệ này cao gấp đôi trẻ em. Đoạn tiếp theo đề cập tới năm 2006 vì là năm có tỷ lệ cao nhất; Còn ngược lại năm 2010 lại giảm nhẹ.
IELTS Writing Task 2
Task 2: Young people learn good behaviour more from movies and books than real-life experiences. To what extent do you agree or disagree? |
Example
The assertion that films and books are superior to self-learning in shaping young people's habits is strongly opposed. I argue against this view because movies and literature often portray extreme characters, whereas practical experience fosters more effective learning, a point that will be extensively discussed in this essay.
Firstly, films and books are inadequate methods for young people to adopt good habits due to the prevalence of flawed role models. Specifically, characters in these media are often idealized or exaggerated to captivate audiences, thus depicting more extreme and violent behaviors than reality. Consequently, many individuals unwittingly emulate these actions in real life, unaware of their reprehensible nature and serious consequences.
I also agree because people react emotionally more intensely to real-life situations, thus gaining more from them. For instance, they can vividly recall what they have learned. Moreover, if individuals behave improperly and face criticism from others, they may realize the inappropriateness of their actions and the significant offense caused, making them less likely to repeat the same mistakes. Furthermore, firsthand experiences enable young people to determine which habits suit them best. Specifically, books and movies may present scenarios that are detached from reality, whereas real-life experiences are more practical.
In conclusion, I strongly oppose the idea that movies and books shape desired behaviors in young people. Learning through experience proves more effective in regulating behavior and attitudes as it allows for better retention and individual appropriateness.
Vocabulary- Notion (n): khái niệm, ý tưởng
- Defective (adj): sai lầm, đầy thiếu sót
- Idealise (v): tạo dựng 1 cách lý tưởng phi thực tế
- Replicate (v): lặp lại, bắt chước
- Chastise (v): trừng phạt, kỷ luật
- Misstep (n): lỗi lầm, sai sót
- Pragmatic (adj): thực dụng, thực tế
- Instill (v): tiêm nhiễm (vào đầu)
Analysis
- Tác giả nêu rõ quan điểm ngay từ đề bài: Khẳng định nhận định trên là sai, vì người trẻ không tiếp thu cách ứng xử tích cực từ sách báo hiệu quả bằng việc tự trải nghiệm.
- Toàn bộ phần thân bài đều chống lại nhận định này.
- Đoạn 1 đưa ra thực tế về sách báo, phim ảnh: Những nhân vật trong các tác phẩm nghệ thuật thường được lý tưởng hoá hoặc cường điệu hoá, cũng như có cách hành xử có thể chưa phù hợp với đời sống thực tế. Do đó, việc người trẻ bắt chước lối sống/ lối suy nghĩ của các nhân vật trong phim có thể dẫn đến nhiều hậu quả nghiêm trọng hơn là tác động tích cực.
- Bên cạnh đó, đoạn tiếp theo bổ sung ý cho đoạn đầu tiên bằng việc nâng cao giá trị của việc học hỏi từ trải nghiệm thực tế. (Ví dụ: Nếu bị khiển trách bởi 1 người trong đời sống hằng ngày thì chúng ta sẽ rút kinh nghiệm và chỉnh sửa cách ứng xử phù hợp hơn.)
- Kết bài khẳng định lại quan điểm rằng kinh nghiệm cá nhân sẽ là một cách thức phù hợp và thực tế hơn để người trẻ học hỏi, trau dồi kỹ năng ứng xử.