I. Đổi từ là gì?
Paraphrase là việc tái diễn đạt câu ban đầu bằng các từ vựng hoặc cấu trúc khác nhưng vẫn giữ nguyên ý nghĩa ban đầu. Kỹ năng Paraphrase là điều cần thiết mà thí sinh cần thực hiện trong phần thi IELTS Writing để đạt band điểm 6.5+.
II. Ý nghĩa của việc Paraphrase?
Trong phần thi IELTS Writing, bao gồm cả Task 1 và Task 2, thí sinh cần tái diễn lại quan điểm của đề bài trong bài viết của mình, thường ở phần Giới thiệu và Kết luận (đối với Task 2). Điều này giúp tránh việc vi phạm bản quyền hoặc sử dụng lại từ ngữ một cách không thích hợp.
Nếu thực hiện Paraphrase một cách chính xác và linh hoạt, tiêu chí Lexical Resource trong bài viết có thể đạt band 7 trở lên (theo Tiêu chí Lexical Resource - Band 7 trong Writing band descriptor (Phiên bản công khai): 'sử dụng một phạm vi từ vựng đủ để cho phép linh hoạt và chính xác').
Hướng dẫn chi tiết IELTS Writing từ A đến Z mới nhất năm 2021
III. Các phương pháp tái diễn đạt trong Writing Task 1 & Task 2
1. Phương pháp tái diễn đạt: Sử dụng từ đồng nghĩa (synonym)
Học sinh có thể dùng các từ đồng nghĩa để thay thế từ gốc, đây là một kỹ thuật tái diễn đạt trong tiếng Anh. Việc sử dụng từ đồng nghĩa là một khía cạnh quan trọng để giám khảo đánh giá phạm vi từ vựng của bài viết.
Tuy nhiên, khi học sinh sử dụng các từ đồng nghĩa, có thể mắc phải một số lỗi như sử dụng từ không phù hợp với ngữ cảnh, làm thay đổi ý nghĩa so với câu gốc, hoặc lựa chọn từ không phù hợp về ngữ pháp. Cố gắng thay thế toàn bộ từ trong câu gốc cũng là một lỗi phổ biến.
Do đó, để thực hiện tái diễn đạt bằng cách sử dụng từ đồng nghĩa một cách chính xác, học sinh cần lựa chọn từ đồng nghĩa phù hợp với ngữ cảnh và sắc thái ý nghĩa tương tự từ gốc. Việc tra cứu từ điển từ đồng nghĩa như thesaurus.com cũng không đảm bảo rằng đã chọn được từ phù hợp cho mục đích sử dụng. Hãy chú ý khi áp dụng kỹ thuật tái diễn đạt này!
Thay thế bằng cách tra cứu từ đồng nghĩa đã chọn trong các từ điển uy tín như Cambridge dictionary hoặc Collins dictionary, kiểm tra cách sử dụng của từ đó, xem giải thích nghĩa và các ví dụ minh họa.
Ví dụ về cách tái diễn đạt bằng từ đồng nghĩa:
Câu gốc: Các nghiên cứu đã cho thấy rằng trẻ em xem thậm chí nhiều hơn truyền hình so với quá khứ và dành ít thời gian hơn cho các hoạt động sáng tạo hoặc tích cực.
➪ Câu đã được paraphrase: Hiện nay, trẻ em thường xem rất nhiều truyền hình và không tham gia nhiều vào các hoạt động sáng tạo hoặc tích cực.
Chú thích:
- much more television → an excessive amount of television
- spend less time on → do not engage much in
Câu gốc: Ngày nay, ngày càng nhiều người quyết định sinh con muộn trong cuộc đời của họ.
➪ Câu đã được paraphrase: Trong xã hội hiện đại, có một mối quan tâm ngày càng tăng lên rằng nhiều cặp vợ chồng đã hoãn việc sinh con
Chú thích:
- nowadays → in modern society
- more and more → many
- have children later → delay parenthood
2. Cách paraphrase: Sử dụng hình thức từ khác nhau (word form)
Thay đổi hình thức từ cũng là một cách paraphrase hiệu quả. Các loại từ như động từ (verb), danh từ (noun), tính từ (adjective), trạng từ (adverb) có thể được thay thế lẫn nhau.
Thay đổi hình thức từ thường liên quan đến việc thay đổi cấu trúc ngữ pháp hoặc sự kết hợp từ (collocation). Học sinh cần chú ý để không mắc lỗi khi áp dụng cách paraphrase này. Hãy tra từ ở trang Online OXFORD Collocation Dictionary of English để kiểm tra các cách kết hợp từ phù hợp.
Ví dụ về cách paraphrase khi sử dụng hình thức từ:
Câu gốc: Some people think that environmental protection is the responsibility of politicians.
➪ Câu được paraphrase: Some people believe that politicians should be responsible for protecting the environment.
Chú thích:
- environmental protection → protect the environment
- the responsibility of → be responsible for
Câu gốc: Using a computer every day can have negative effects on children.
➪ Câu được paraphrase: Everyday computer usage can have adverse effects on children.
Chú thích:
- using a computer → the usage of computer
- have negative effects → negatively affect
3. Cách paraphrase: Thay đổi cấu trúc câu
Thay đổi cấu trúc từ câu chủ động sang câu bị động (active voice & passive voice) là một cách paraphrase hiệu quả: học sinh có thể paraphrase bằng cách chuyển đổi từ câu chủ động sang câu bị động hoặc ngược lại. Ngoài ra, việc sử dụng thể bị động là khá phổ biến trong văn viết học thuật, vì nó thể hiện được tính khách quan của người viết khi đưa ra quan điểm.
Ví dụ về cách paraphrase:
Câu gốc - thể bị động: More stringent measures, however, need to be implemented such as introducing criminology as a school subject and showing students documentaries about the lives of prisoners.
➪ Câu được paraphrase - thể chủ động: The authorities, however, ought to adopt stronger measures such as introducing criminology as a school subject and showing students documentaries about the lives of prisoners.
4. Cách paraphrase: Thay đổi thứ tự câu hoặc từ
Thường thường, các học sinh có thể hoán đổi vị trí của các mệnh đề nếu câu gốc chứa nhiều hơn một mệnh đề. Với cách paraphrase này, học sinh có thể kết hợp việc sử dụng từ đồng nghĩa để đạt hiệu quả paraphrase tốt nhất.
Ví dụ về cách paraphrase:
Câu gốc: Learning about local history holds greater significance for students than studying world history.
➪ Câu được paraphrase: Many believe that it is more crucial for children to grasp local history than global history.
Câu gốc: A large number of individuals suffer from poor health due to an inadequate diet
➪ Câu được paraphrase: Not maintaining a balanced diet contributes significantly to the poor health of many people. (using synonyms and altering sentence structure)
5. Cách paraphrase: Using the dummy subjects “it” and “there”
Cấu trúc sử dụng với chủ ngữ giả “There/It + to be + V-phân từ 2” thường được áp dụng để thể hiện quan điểm hoặc khẳng định một sự thật, cũng là một hình thức paraphrase.
Ví dụ về cách paraphrase:
Câu gốc: I would recommend that all forms of copyright infringements are prohibited.
➪ Câu được paraphrase: It is recommended that all forms of copyright infringements are prohibited.
Câu gốc: Certain students opt for a gap year between high school and university, either to work or to travel.
➪ Câu được paraphrase: Hiện nay, có một xu hướng gia tăng của học sinh nghỉ học trước khi tiếp tục học cao đẳng.
Lưu ý: Học sinh được khuyến khích sử dụng nhiều cách paraphrase trong cùng một câu để đảm bảo sự linh hoạt trong việc sử dụng từ vựng và tính chính xác về mặt ngữ nghĩa.
IV. Một số bài tập luyện paraphrase có đáp án
Dưới đây là một số bài tập paraphrase có đáp án, để hoàn thành các câu dưới đây bạn nên áp dụng các phương pháp paraphrase hiệu quả đã được trình bày ở phần trước:
1. Bài tập Paraphrase trong IELTS Writing Task 1
a. The Pie chart below illustrates the average household spending in Japan and Malaysia in 2010.
b. The chart below depicts the percentage of adults across various age groups in the UK who used the Internet daily from 2003 to 2006.
c. The chart below displays the percentage of the global population in four countries from 1950 to 2000, with projections up to 2050.
d. The graph below shows the sales figures for children’s books, adult fiction, and educational books from 2002 to 2006 in a single country.
e. The line graph below illustrates the population size, birth rate, and death rate of England and Wales from 1700 to 2000.
f. The line graph and bar chart present data and predictions regarding vehicle numbers and CO2 emissions in England and Wales from 2000 to 2020.
g. The charts below illustrate the proportion of energy generated from various sources in a country between 1985 and 2003.
h. The graph below depicts the percentage of the population aged 65 and older in three different countries from 1940 to 2040.
i. The chart below provides information on the percentage of British people donating money to charity by age group for the years 1990 and 2010.
j. The graph and table below display the average monthly temperatures and annual sunshine hours in three major cities.
k. The diagrams presented illustrate the alterations that have occurred at West Part Secondary School since its establishment in 1950.
l. The graph below provides details about Southland's primary exports in 2000, 2021, and projected figures for 2025.
m. The pie charts below depict the online sales figures for retail sectors in New Zealand in 2003 and 2013.
n. The chart below outlines the changes that occurred in three different crime areas in Newport city center from 2003-2012.
o. The maps below outline the evolution of the village of Stokeford from 1930 to 2010.
Source: theieltswizard.com
2. Exercises Paraphrasing in IELTS Writing Task 2
a. It is argued that the rise in global temperatures stems from the combustion of fossil fuels.
b. The excessive use of natural resources ultimately depletes them, causing significant environmental damage. Therefore, governments should discourage excessive resource consumption.
c. Certain students opt for a gap year between high school and university, either for work or travel purposes.
d. Earth's natural resources are being depleted at an increasingly rapid pace.
e. Some argue that environmental issues are too vast for individuals to address alone, while others believe individuals can contribute to solving these problems.
f. There are those who advocate for governments to provide financial assistance to artists, musicians, and poets.
g. Whether someone achieves their goals is largely a matter of luck.
h. Some suggest that governments should prohibit dangerous sports.
i. Recently, pollution from multinational corporations' factories has significantly harmed the environments of their host countries.
j. Many urban areas are increasing the use of surveillance cameras in public spaces to deter crime.
k. In today's world, the necessity of using animals for food, clothing, or medicine is no longer essential.
l. Social media usage is displacing in-person interactions among many members of society.
m. Life expectancy in developed nations has been on the rise.
n. The role of women in society has undergone significant changes over the past two decades.
o. There has been a noticeable increase in crime rates in various forms.
3. Reference Answers (multiple correct paraphrases)
Task 1:
a. The provided pie chart illustrates the distribution of expenditures on household items in Japan and Malaysia in the year 2010.
b. The provided bar chart depicts the percentage of adults across different age groups using the Internet from 2003 to 2006 in the UK.
c. A quick look at the bar chart provides information on the population distribution in India, China, the USA, and Japan in 1950 and 2000, with projections for 2050.
d. The given line graph compares the sales figures of three categories of books—Children’s books, adult fiction, and educational books—from 2002 to 2006.
e. The line graph presents data on population size and compares birth and death rates in England and Wales over a 300-year period starting in 1700.
f. The two charts present statistics on the number of vehicles and the amount of CO2 emissions from various modes of transportation in England and Wales from 2000 to 2020.
g. The provided pie charts compare the proportion of energy generated from seven different sources in a specific country from 1985 to 2003.
h. A quick look at the line graph reveals information about the increasing elderly population in Japan, Sweden, and the USA from 1940 to 2040.
i. The chart examines the donation levels among individuals of various age groups in Britain.
j. The data provides details on average temperatures and annual sunshine hours in London, New York, and Sydney.
k. The diagrams depict West Part School at three distinct stages of its development in the years 1950, 1980, and 2010.
l. The provided bar chart illustrates the performance of Southland’s primary exports in 2000 and 2013, with future projections for 2025.
m. The two pie charts compare the percentages of online sales across various retail sectors in New Zealand for the years 2003 and 2013.
n. The given graph illustrates changes in crime rates in Newport city center during the period 2003-2012.
o. The provided maps depict the transformations that occurred in the village of Stokeford in 1930 and 2010.
Task 2:
a. It is widely believed that global warming is caused by the burning of fossil fuels.
b. Overexploiting natural resources will eventually deplete them and cause environmental damage. Therefore, governments should discourage their overuse.
c. In today’s world, there is a growing trend of students taking a gap year before starting university studies.
d. The excessive consumption of natural resources is becoming a significant concern in modern times.
e. Some major environmental issues, such as global warming and deforestation, occur on a global scale. Some argue that addressing these issues is beyond the capacity of individuals.
f. Financial support from governments for artists has become a significant concern in contemporary society.
g. There is a heated debate on whether luck plays a primary role in achieving targets.
h. Some argue that authorities should implement a ban on extreme sports.
i. It is argued that waste from large corporations is beginning to harm the ecosystems of the countries where they operate.
j. The use of surveillance cameras for crime prevention is increasing in many major cities worldwide.
k. Nowadays, there is no longer a necessity to utilize animal products for necessities such as food, clothing, or medicine.
l. In contemporary times, face-to-face interactions are increasingly being substituted by online conversations through social media applications.
m. Numerous developed nations have observed significant rises in life expectancy.
n. The social position of women has undergone dramatic changes in the past two decades.
o. There has been a noticeable increase in the level of crime in various forms.
V. Conclusion
Above are all the paraphrasing techniques in IELTS Writing Task 1 and 2 that help you easily conquer the IELTS Writing test. Mytour wishes you effective IELTS Mytouraration and the achievement of a high IELTS score!