Giải đề IELTS Writing Task 1 vào ngày 16/01/2021
Đề thi IELTS Writing Task 1 được tổ chức vào ngày 16/01/2021
The graphs give information about average house prices in England and other parts of the world.
Bố cục văn bản
Mở bài: Viết lại câu hỏi theo cách khác.
Đoạn tổng quan: Phân tích những đặc điểm chính của cả 2 biểu đồ bar chart.
- Biểu đồ thanh 1: Giá nhà ở thủ đô London luôn cao hơn giá trung bình cả nước.
- Biểu đồ thanh 2: Nhà ở thủ đô London đứng đầu về giá trị cao nhất trong số các khu vực được liệt kê, trong khi nhà ở khu vực Bắc Đông Anh lại có giá thấp nhất.
Đoạn miêu tả 1: Tả bar chart thứ nhất, so sánh số liệu giữa 2 hạng mục London và England trong cả hai năm được cho.
Đoạn miêu tả 2: Tả bar chart thứ hai, so sánh số liệu giữa các vùng được liệt kê trong năm 2013.
Tài liệu tham khảo
The bar charts illustrate how much an average house costs in England and its capital city – London, as well as comparing the average house prices between different areas of England.
Overall, citizens living in the capital had to pay far more for a house compared to the country average house price. Additionally, a standard house in London cost the most, whereas the least expensive one could be found in the North East.
In 1995, the average price of a house in London was 20,000 £, significantly higher than England’s average price, at around 13,000 £. The difference in house value between the capital and the country became even more remarkable in 2013, when London citizens typically paid higher than 40,000 £ for a house, more than double the country’s average.
In terms of costliness, houses in London stood at the top of the list. Next came South East, South West and North West, with figures at around 31,000 £, 26,000 £ and 20,000 £ respectively. By contrast, the most affordable housing was in the Midlands and North East, with average prices at only around 10,000 £.
(Estimated band score 7.0+)
Giải đề thi IELTS Writing Task 2 ngày 16/01/2021
Đề bài IELTS Writing Task 2 ngày 16/01/2021
Some people think students should study the science of food and how to prepare it. Others think students should spend time on important subjects. Discuss both views and give your opinion.
Phân tích nội dung đề bài
Loại câu hỏi
Đây là dạng thảo luận hai luồng ý kiến trái chiều. Đối với dạng đề này, thí sinh cần phải tìm ra cơ sở hình thành cả hai luồng ý kiến này và đưa ra qua điểm cá nhân về chủ đề đang được bàn đến.
Yêu cầu của đề bài
Thí sinh cần đưa ra lý do chứng minh cho hai quan điểm khác nhau:
- Tại sao nên thêm môn học về khoa học thực phẩm và phương pháp chuẩn bị vào chương trình học.
- Tại sao học sinh nên dành thời gian cho các môn học quan trọng hơn (như Toán, Tiếng Anh)
Sau đó thí sinh đưa ra quan điểm cá nhân về chủ đề này. Cách tốt nhất là chọn ủng hộ một bên ý kiến hơn là bên còn lại.
Bố cục văn bản
Introduction: Mở bài giới thiệu chủ đề và đưa ra định hướng bài viết (In this essay, both sides of the argument will bediscussed). Nếu tốt hơn, có thể đưa ra quan điểm ngay mở bài.
Body 1: Đoạn thân bài thứ nhất bàn luận về những lợi ích của môn khoa học thực phẩm và phương pháp chuẩn bị thức ăn. Việc học môn này sẽ giúp học sinh như thế nào?
Body 2: Đoạn thân bài thứ hai bàn luận về lí do tại sao học sinh nên dành thời gian chủ yếu cho những môn học chính, thay vì học thêm môn khoa học thực phẩm.
- Môn học cốt lõi quan trọng như thế nào?
- Tại sao việc học thêm về khoa học thực phẩm có thể không phải là cách sử dụng thời gian tốt nhất cho học sinh?
Conclusion: Kết bài khẳng định lại quan điểm cá nhân.
Tài liệu tham khảo
In today’s time, there is a great deal of suggestions being made to the study program for students and the subjects included therein. While some propose that the science and preparation of food should be added in courses, others insist on giving priority to more important subjects. Personally, I side with the latter view.
On the one hand, there are certain benefits to be gained from the study of food. Firstly, scientific knowledge about food encourages students to take a health-conscious approach to their diet. Because when students understand how food constituents like proteins, fats, carbohydrates, affect their physical condition, they may become more willing to adopt a balanced diet in preference to fast food. Also, food science entails the study of preparation methods that guide students towards food safety. Specifically, students can learn about the proper way of treating food, like dehydrating or freezing, as well as how to preserve and contain them appropriately to prevent bacterial growth. This, in turns, will minimize risks of foodborne illness.
On the other hand, I believe that students’ time should be dedicated to the learning of main subjects. The primary goal of school education should be to prepare students for one pivotal end that is the university entrance exam. This means placing more emphasis on core subjects like Math, Literature and English, which are practical subjects for evaluating students’ performance. Furthermore, it is likely that food science would only be introduced as a side-subject and account for one session in students’ weekly timetable. In other words, student’s engagement will be at a minimum, thereby limiting the subject’s applicability.
In conclusion, despite the various advantages provided by integrating food science into the curriculum, I still believe that students should focus primarily on core subjects.
(Approximate band score 7.0+)
Từ vựng
- (be) included therein: được bao gồm trong đó
- insist on (doing sth): kiên quyết làm gì đó
- health-conscious: chú trọng đến sức khỏe
- food constituent(s): thành phần thức ăn
- proteins, fats, carbohydrates: các loại chất: protein, chất béo, carbohydrate (đường)
- in preference to: ưu tiên hơn là
- entail: kéo theo, gây ra
- foodborne illness: bệnh do thực phẩm
- be dedicated to sth: tận tâm với điều gì đó
- pivotal end: mục tiêu then chốt
- place more emphasis on sth: đặt nhiều tầm quan trọng hơn vào điều gì đó
- evaluate one’s performance: đánh giá hiệu suất của bản thân
- session: buổi
- engagement: sự tham gia
- applicability: tính ứng dụng
- devote one’s time mainly to sth: dành thời gian chủ yếu cho điều gì đó
Tham gia thảo luận về đề thi IELTS Writing ngày 16/01/2021 tại đây https://tienganh.Mytour.vn/threads/2021-%C4%90%E1%BB%81-thi-ielts-writing-th%C3%A1ng-1.39/