Đề bài và phân tích
Đề bài
The availability of entertainment such as video games on handheld devices are harmful to individuals and to the society they live in. To what extent do you agree and disagree?
Phân tích bài viết
Đề bài này có 2 đối tượng cụ thể là các cá nhân và xã hội. Người viết phải đưa ra ưu và nhược điểm cho cả hai đối tượng này. Thiếu một trong hai sẽ làm cho band điểm task response không quá 6.0.
Đề xuất ý tưởng
Positive | Negative |
For individuals
For society:
| For individuals:
For society:
|
Mẫu văn tham khảo
To begin with, the availability of entertainment on handheld devices is advantageous in many ways. From an individual perspective, video games and other types of entertainment serve as excellent relaxation tools for people who suffer from high levels of work-related stress. These convenient sources of entertainment allow people to destress whenever they want, either during breaks or after a long day at work, without having any impact on their productivity. Also, many mobile games help to create global communities for people sharing the same interests. For example, PUBG mobile has successfully hosted international events and competitions, and thus connected millions of players together from all around the world.
Beneficial as it may be, too much easily accessible entertainment on handheld devices can bring about several negative impacts. Since video games could be addictting, many young people these days spend too much time on their devices, and therefore isolate themselves from their families and friends. This lack of face-to-face interaction not only hurts many real-life relationships but also increases the risk of mental health issues among the youth. In addition, when people waste large amounts of time on video games, they tend to be less active, which can eventually lead to a society of people living sedentary lifestyles. Lack of exercise over a long period of time makes people vulnerable to metabolic diseases such as obesity, causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system.
In conclusion, although the accessibility of entertainment on portable devices can result in many health risks, they can also be effective stress relievers for many people, and encourage the networking of like-minded individuals across the globe.
Từ vựng liên quan đến chủ đề
Relaxation tools /stress relievers: công cụ giải trí/ xả stress
Face-to-face interaction: tương tác trực tiếp
A society of people living sedentary lifestyles: một xã hội của những người với lối sống thụ động
Makes people vulnerable to: làm ai đó trở nên dễ nhiễm (bệnh)
Deterioration of health : sự xuống cấp tình hình sức khoẻ
Cấu trúc ngữ pháp
Ý nghĩa: Câu trên có hai mệnh đề chính. Mệnh đề chính thứ nhất mang nghĩa một số game mobile đã tổ chức thành công nhiều sự kiện quốc tế, mệnh chính thứ hai nói về kết quả của việc này, đó là gắn kết hàng triệu người chơi toàn cầu.
Cấu trúc cần lưu ý:
Từ nối ”for example” được dùng khi người viết muốn đưa ra ví dụ minh hoạ cho thông tin trước đó
Từ nối “thus” được dùng khi người viết muốn đưa ra hệ quả của mệnh đề trước.
Câu (2) A lack of exercising over a long period of time makes people vulnerable to metabolic diseases such as obesity, causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system.
Ý nghĩa: Ý chính của câu nói về hậu quả của việc thiếu vận động là vấn đề sức khỏe. Mệnh đề phụ khác đem lại thông tin bổ sung về tình trạng suy giảm sức khỏe ở nhiều quốc gia.
Cấu trúc cần chú ý:
Cấu trúc “make people become vulnerable to” có nghĩa là làm cho người ta dễ bị tổn thương hoặc nhiễm bệnh.
Cấu trúc “causing” là viết tắt của 'which causes', cũng được biết đến như mệnh đề quan hệ được viết ngắn gọn hóa.
Cấu trúc “causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system” có ý nghĩa là gây ra sự suy giảm về sức khỏe và gánh nặng cho hệ thống chăm sóc sức khỏe của các quốc gia. Cấu trúc này nhấn mạnh vào nguy hiểm về sức khỏe ở mức xã hội và đối tượng thứ hai trong đề bài.