Tổng quan về Sentence Completion – IELTS Reading

Trong một phần Reading dạng Sentence Completion, bạn sẽ được cung cấp một số câu có chỗ trống và phải hoàn thành những câu đó bằng các từ trong bài viết của tác giả.
Người ra đề đặt câu hỏi bằng cách sử dụng kỹ thuật paraphrase, nghĩa là từ dùng từ ngữ, câu của mình để diễn đạt lại một câu nào đó sao cho nghĩa không đổi.
Ví dụ: Thực phẩm rất quan trọng trong cuộc sống của chúng ta.
-> Câu paraphrase: Food plays a significant role in everyone’s life.
Có nhiều cách để viết lại, trong đó một cách phổ biến là sử dụng từ đồng nghĩa. Đây cũng là cách mà người ra đề IELTS Reading thường sử dụng để đưa ra câu hỏi. Vì vậy, nếu bạn hiểu rõ về từ đồng nghĩa, việc làm bài Reading sẽ nhanh hơn và số câu trả lời đúng cũng sẽ cao hơn.
Sau khi hoàn thành mỗi bài tập dạng sentence completion, hãy lập một bảng từ khoá để liệt kê các cặp từ được viết lại trong đoạn văn để học và áp dụng cho các bài đọc tiếp theo.
Ví dụ: Đây là một bảng từ khoá từ bài kiểm tra 3, đoạn 3 trong Cambridge IELTS 5
Các từ đồng nghĩa thường xuất hiện trong loại câu hỏi Sentence Completion.
a lot of (nhiều) | plenty of loads of a great deal of a huge number of multiple numerous |
be like (giống như) | resemble similar to |
big (lớn, to) |
huge enormous |
chance (cơ hội) |
opportunity |
change(thay đổi) |
Alter |
different kinds of…. (nhiều loại ….khác nhau) |
a variety of |
enough (đủ) |
sufficient |
important (quan trọng) |
significant necessary vital crucial essential |
improve (cải thiện) |
enhance better ….. |
be known as “…” |
be referred to as “…” called “….” |
most (đa số) |
majority |
new (mới) |
novel |
purpose (mục đích) |
objective aim target |
small (nhỏ) |
tiny |
Một số lưu ý cần nhớ
- Nên đọc câu hỏi trước và đọc bài viết sau.
- Tất cả thông tin đều nằm trong bài văn được đưa, các bạn không dựa vào kiến thức xã hội của mình để trả lời đáp án.
- Nếu đề bài NO MORE THAN TWO WORDS (không quá 2 từ) cho mỗi câu trả lời. Điều này có nghĩa là bạn chỉ có thể viết một hoặc hai từ. Nếu viết từ 3 từ trở lên thì đáp án của bạn chắc chắn sẽ bị sai.
- Các từ được gạch nối, chẳng hạn như well-known, được tính là một từ. Số cũng được tính là một từ. Mạo từ (a, an , the) cũng được tính là 1 từ .Ví dụ: 1000 được tính là 1 từ 2 August được tính là 2 từ
- Khi trong đề bài có xuất hiện cụm từ “…FROM THE PASSAGE” thì các bạn lưu ý đáp án sẽ là từ được lấy ra từ bài đọc và chúng ta không được thay đổi loại từ hay dùng từ đồng nghĩa.
- Các câu trả lời sẽ xuất hiện trong văn bản theo thứ tự giống như các câu hỏi. Câu trả lời cho câu số 1 sẽ ở trên câu số 2 và câu trả lời cho câu số 3 sẽ ở sau câu trả lời cho câu số 2.
- Khi làm bài các bạn hãy xác định kỹ các từ khoá trong câu hỏi, đối chiếu chúng với bài đọc để xác định các từ nào đã được paraphase và loại ra các từ đó.
Các bước giải đề Reading dạng câu hỏi sentence completion

Bước 1: Xác định phạm vi từ cần điền
Bước 2: Đọc nhanh qua các câu hỏi
- Bước đọc lướt câu hỏi này để nhằm khoanh vùng được đoạn văn nào trong bài chứa thông tin liên quan đến các câu hỏi.
- Trước hết, các bạn chú ý đến các từ viết hoa như địa danh, các từ nằm trong ngoặc nháy “…” hoặc năm tháng, con số bởi các từ này không thể paraphrase và khá dễ tìm.
Bước 3: Đọc câu hỏi, nhấn mạnh từ khoá và xác định loại từ cần điền
- Chỉ nên gạch chân những từ chứa thông tin như danh từ, động từ, tính từ hoặc trạng từ. Những từ mang nghĩa phủ định cũng nên được gạch chân.
- Còn các từ liên quan đến ngữ pháp như mạo từ, động từ tobe … thì các bạn không cần gạch chân nhé.
Bước 4: Đọc đoạn văn và tìm câu trả lời
Lưu ý: Các bạn gạch chân keyword ở câu nào thì hãy đi tìm đáp án của câu đó luôn, tránh gạch chân keyword tất cả các câu trong bài rồi sau đó mới làm bài. Việc này rất mất thời gian vì sau đó các bạn vẫn phải đọc lại câu hỏi tiếp theo một lần nữa.
Bước 5: Viết lại câu trả lời, chú ý kiểm tra ngữ pháp và độ dài từ cần điền có phù hợp không
Tip: Trong trường hợp các bạn đã xác định được đoạn văn mình cần điền nhưng lại không biết nên điền từ gì mới đúng, hãy thử phương loại trừ như sau:
- Trước hết các bạn cần xác định chính xác từ loại mình cần điền vào chỗ trống
- Khoanh tròn những từ trong câu thuộc từ loại đó
- Sau đó các bạn loại ra những danh từ đã được paraphrase trong đề bài, hoặc có thể thay nghĩa của từng từ vào câu hỏi rồi cân nhắc và chọn ra đáp án đúng nhất
Ví dụ:
Platypus captivity for research and study purposes requires a …………………… |
Only a small number of Australian zoos and universities hold a permit to maintain platypus in captivity for legitimate display or research purposes. |
- Sau khi đọc và phân tích, ta thấy từ cần điền phải là một danh từ vì trước chỗ trống có mạo từ “a”.
- Tìm các từ là danh từ trong câu này, ta có được 5 từ như sau: Zoos, universities, permit, captivity, display , research purposes.
- Ta loaị các từ “captivity”, “Display” và “Research purposes”đã xuất hiện trong câu hỏi, vậy chỉ còn 3 từ là zoos, universities và permit.
- Vì trước chỗ trống cần điền là từ “a”, theo sau nó phải là danh từ số ít -> ta chọn đáp án ở số ít là “permit”.
Bài tập thực hành
Bài tập số 1:
Ice harvesting necessitated various specialized tools, such as chisels, ice saws, and grapples, as well as protective gear like specialized footwear for workers and horses. To begin the ice harvest on a lake, the chosen area's surface was first cleared of snow and the thickness of the ice assessed. This cleaned area was marked out using a cutter pulled by a worker and horse, similar to a slim plough with parallel blades that formed long grooves on the lake surface. The ice was then cut along these grooves using metal handsaws. The blocks had to be manageable for workers who lifted and dragged them using grapples.
The size of the blocks varied depending on their final destination, with the smallest being around half a meter square. Approximately a quarter of the ice could melt during transport and storage, so the farther the destination, the larger the individual blocks needed to be.
In Norway, artificial lakes for ice harvesting were positioned near the coast for easier export. Once ice blocks were floated to the lake shore, they were hoisted out of the water using grapples and slid along the ice to specialized slides, which formed a wooden railway transporting the ice down to the docks, where they were loaded onto ships bound for London. Upon reaching the London docks, the ice blocks were unloaded onto horse-drawn barges and taken along the canal to the underground ice wells in Wharf Road at King’s Cross. There they could be stored for months until needed.
With the increasing demand for ice, a range of associated industries emerged alongside the ice trade. Aside from the production of specialized tools and clothing, manuals were printed on how to create artificial lakes for ice harvesting, and specialized ships and train carriages were constructed for ice delivery, among other innovations. The growth of the ice trade also impacted the timber industry, as previously unusable sawdust became a valuable commodity for packing and storing ice during transport.
Questions 1–6
Complete the flow-chart below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer
Ice Harvesting Process
Before the ice was harvested, the 1 ________________ was tested and snow removed from the surface.
⬇
2 ________________ were cut in the ice as markers for the ice cutters.
⬇
The ice blocks varied in size depending on their 3 ________________.
⬇
Between cutting and use approximately a 4 ________________ of the ice could be lost
⬇
Artificial lakes near the coast
⬇
Ice floated to the 5 ________________
⬇
Sent along 6 ________________ like a rail system to the docks
⬇
Transported on ships destined for London
Exercise 2:

Ancient Chinese Chariots
Excavation of ancient Chinese chariots has validated the descriptions found in the earliest texts. Wheels were crafted from a variety of woods: elm was used for the hub, rosewood for the spokes, and oak for the felloes. The hub was bored through to create an empty space where the axle could fit snugly, and the entire wheel was covered with leather to retain lubricating oil. While the number of spokes varied, wheels by the fourth century BC typically had between eighteen and thirty-two spokes. Records indicate the meticulous testing of each completed wheel: flotation and weighing were considered the best methods for assessing balance, and even the empty spaces in the construction were checked with millet grains. A notable structural feature of ancient Chinese wheels was their dishing, giving them a dish-like shape akin to a flat cone. Occasionally, dished wheels were reinforced with pairs of struts running from rim to rim through the hub, enhancing their strength. The use of leather wrapping around the wheel's edge aimed to preserve the bronze elements.
Within a thousand years, Chinese chariot-makers had developed a vehicle with shafts, laying the foundation for true carriages or carts. This design did not appear in Europe until the decline of the Roman Empire. Due to the upward curve of the shafts and the harness pressing against the horse's shoulders rather than its neck, the shaft chariot proved highly efficient. The standard weaponry of chariots included the halberd, typically measuring over 3 meters long, allowing a chariot warrior to strike down a charioteer in a passing chariot when wielded sideways. Chariots tested on sand exhibited considerable speed, making such encounters exceedingly perilous for the crews of both chariots.
Questions 1-5
Complete the notes below.
Choose ONE WORD from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 5-10 on your answer sheet.
1. The hub is made of wood from the tree of 5 …………………
2. The room through the hub was to put tempering axle in which is wrapped up by leather aiming to retain 6 …………………
3. The number of spokes varied from 18 to 7 …………………
4. The shape of wheel resembles a 8 …………………
5. Two 9 …………………was used to strengthen the wheel
6. Leather wrapped up the edge of the wheel aimed to remain 10 ……………
Answer Key
Exercise 1:
- (ice) thickness
- long grooves
- final destination
- quarter
- lake shore
- special slides
Exercise 2:
5. elm
6. oil
7. 32
8. dishing
9. reinforcements
10. bronze
Above is the complete guide on how to effectively approach Sentence Completion questions in IELTS Reading. Hopefully, it will assist you in your IELTS preparation!Mytour