Overview introduction of Prepare for IELTS Listening
|
Get ready for IELTS Listening là một trong những cuốn sách nằm trong bộ “Get ready for IELTS by Collins”. Bộ sách được ra mắt nhằm phục vụ nhu cầu ôn thi IELTS của người học đang ở trình độ căn bản cho đến tiền trung cấp (tương ứng với CEFR A2-B1 dựa trên khung tham chiếu ngôn ngữ châu Âu) hoặc người học có mong muốn đạt từ band điểm 4 IELTS trở lên.
Bộ sách bao gồm 4 cuốn dành cho bốn kỹ năng:
Get ready for IELTS Listening (kỹ năng nghe)
Get ready for IELTS Writing (kỹ năng viết)
Get ready for IELTS Speaking (kỹ năng nói)
Get ready for IELTS Reading (kỹ năng đọc)
Cuốn “Get ready for IELTS Listening” được ra mắt vào năm 2012, là tài liệu phù hợp dành cho đối tượng người học có mong muốn phát triển kỹ năng nghe và tìm hiểu các kỹ năng cần thiết để đạt được hiệu quả khi làm bài thi IELTS Listening.
Sách được soạn thảo bởi các tác giả giàu kinh nghiệm trong lĩnh vực IELTS, vì vậy tác giả hiểu rõ được những nhu cầu ngôn ngữ đặc biệt của người học đang ở trình độ này và từ đó đưa ra những nội dung cũng như chiến lược phù hợp để hỗ trợ người học.
Do đó, cuốn sách đang là một trong số những tài liệu luyện thi IELTS phổ biến và được ưa chuộng hiện nay.
Summary of the content of Prepare for IELTS Listening book
Phần đầu tiên là phần Introduction: Ở phần này, tác giả giới thiệu khái quát về mục tiêu của sách, nội dung, cấu trúc bài học và cách sử dụng sách để đem lại hiệu quả cao. Bên cạnh đó, tác giả đưa ra chiến lược học tập và gợi ý phân bổ thời gian phù hợp. Ở cuối phần Introduction là nội dung mô tả khái quát cấu trúc và cách tính điểm bài thi IELTS.
Phần tiếp theo là nội dung bài học chính: Bài học được chia ra thành 12 units. Mỗi unit sẽ xoay quanh một chủ đề thường xuất hiện trong bài thi IELTS Listening như Work, Presentations, Hobbies, Sport,... Cấu trúc mỗi unit bao gồm 3 phần.
Part 1 (Language development): Cung cấp từ vựng và ngữ pháp cần thiết và liên quan đến chủ đề bài học và dạng câu hỏi tương ứng.
Part 2 (Skill development): cung cấp các bài tập theo thứ tự tương ứng với từng bước làm bài và đưa ra hướng dẫn với các câu hỏi cụ thể xuất hiện trong bài thi. Nội dung đưa ra kèm theo ví dụ và giải thích cụ thể cách tiếp cận từng dạng câu hỏi.
Part 3 (Exam practice): đưa ra bài kiểm tra có cấu trúc tương ứng với một phần (10 câu hỏi) trong bài thi IELTS Listening.
Units | Title
| Topic | Exam focus |
---|---|---|---|
1 | Friends abroad | Travel, countries, and nationalities | Form completion, note completion, multiple- choice questions |
2 | Food and cooking | Food, cooking, measures, and weights | Completing notes, tables and flowcharts, matching information. |
3 | Presentations | Academic subjects | Completing sentences and tables, diagram labeling, multiple- choice questions. |
4 | Work | Types of work, workplaces | Note completion, short- answer questions, matching |
5 | On-campus services | University facilities | Labelling maps and flowcharts, short- answer questions, sentence completion. |
6 | Staying safe | Crime, protection and safety | Multiple choice questions, short- answer questions, table completion. |
7 | Studying, exams, and revision | Study habits | Multiple- choice questions, completing flow charts |
8 | Shopping and spending | Spending habits, products | Completing notes, answering matching questions, short- answer questions. |
9 | Hobbies, interests and sports | Interests and pastimes | Completing form and tables, multiple choice questions |
10 | Work-life balance | Time management | Completing notes and sentences, labeling diagrams |
11 | Comparing cultures | Food, dress, housing | Matching sentences, short- answer questions, multiple- choice questions. |
12 | Exploring the oceans | Natural resources, ocean life | Diagram and flowchart completion, note completion. |
Mở đầu mỗi unit sẽ có phần khái quát mục tiêu bài học.
Kết thúc unit sẽ có phần checklist tổng kết lại những điểm cần lưu ý xuyên suốt bài học.
Sau mỗi 3 units sẽ có phần Unit Review, nội dung phần này cung cấp các bài tập giúp người học ôn tập lại về ngôn ngữ và kỹ năng đã học trước đó.
Phần thứ ba là phần Practice test: Người học sẽ thực hiện bài kiểm tra này sau khi đã học xong 12 units. Bài kiểm tra có cấu trúc như bài thi IELTS Listening thật bao gồm 4 phần tổng cộng 40 câu hỏi.
Phần tiếp theo là phần Audio scripts & Answer key: Phần này đưa ra lời kịch bản của các đoạn ghi âm và đáp án của tất cả các bài tập có trong sách.
Phần cuối cùng là phần Glossary: Ở phần này, tác giả liệt kê lại các từ vựng xuất hiện trong từng unit kèm theo từ loại và giải thích nghĩa của chúng.
Audio Collins Get Ready for IELTS Listening
Overall assessment of Get ready for IELTS Listening
Advantages
Về bố cục, sách trình bày rõ ràng và đẹp mắt. Kích thước chữ to, rõ. Số lượng chữ trên một trang sách không quá nhiều, tránh tình trạng gây ra sự chán nản cho người học. Các phần tiêu đề hoặc lưu ý đều được tô đậm hoặc đóng khung giúp người học dễ dàng nhận biết và ghi nhớ.
Sách có chứa các hình ảnh minh họa tạo cảm giác sống động, thu hút người đọc.
Nội dung được soạn thảo phù hợp với trình độ người học, tuy sách được viết hoàn toàn bằng tiếng Anh nhưng ngôn ngữ và ngữ pháp sử dụng không quá phức tạp, không gây khó khăn cho đối tượng người dùng trong quá trình đọc hiểu.
Mỗi unit được sắp xếp theo một trình tự nhất định, mở đầu có phần khái quát nội dung bài học giúp người học xác định rõ các kiến thức cụ thể trong bài và cuối cùng có phần tóm tắt giúp người học tổng kết lại các nội dung chính.
Sách nêu ra quy trình ba bước có thể được áp dụng trong quá trình làm bài thi. Đầu tiên, người học sẽ được cung cấp từ vựng và ngữ pháp cần thiết (phần language development), sau đó tìm hiểu và làm quen với các bước làm bài (phần skill development) và sau cùng là thực hiện các bài kiểm tra nhỏ ở phần exam practice. Có thể thấy thông qua cách tiếp cận này, người học được trang bị đầy đủ trước khi bước vào quá trình thực hành, điều này sẽ giúp người học đạt được hiệu quả cao khi làm bài và có sự chuẩn bị tốt về cả kiến thức lẫn kỹ năng trước khi bước vào kỳ thi thật.
Các chủ đề được chọn lọc phù hợp, là những chủ đề phổ biến thường gặp trong bài thi thật. Ngoài ra, cấu trúc bài tập cũng tương tự như cấu trúc các dạng câu hỏi trong bài thi thật. Điều này giúp người học làm quen với bài thi một cách hiệu quả.
Sách có phần Unit Review giúp người học có thể ôn lại kiến thức, tránh tình trạng mau quên do học liên tiếp nhiều bài.
Ngoài nội dung bài học chính, sách còn đưa ra các lưu ý khi làm bài giúp người học tránh những lỗi sai thường gặp.
Disadvantages
Because the book was published in 2012, the structure and question types of the 'Practice test' section have not been updated compared to current real exams. Therefore, to understand the structure and question types of recent exams, learners should refer to practice materials such as the latest versions of IELTS Cambridge.
The book is entirely written in English, so some content in the Introduction section (usage instructions, overview of content, test description, scoring method) may use grammar and vocabulary that are not common. Therefore, it will be difficult for learners, especially those at a basic level, to comprehend. Learners need to use a dictionary to ensure accurate understanding.
Guidance on using the book Get ready for IELTS Listening
For teachers
Teachers use the book content as teaching materials for IELTS preparatory classes with Pre-Intermediate level or classes at band 3-4 IELTS level.
Teachers select exercises from the book that are suitable for the content and themes of the lessons in class. The exercise section can be used for in-class practice or assigned as homework.
Teachers can refer to the skill and strategy section in each unit to apply to their teaching.
When grading, teachers can use the audio scripts section to explain to students.
For self-study learners
Firstly, learners need to determine their current IELTS level to assess whether this IELTS preparation material is suitable for their learning needs and goals.
For learners who are new to the IELTS exam, they should read the Introduction section first to understand the structure and scoring of the test.
Learners should study the Units in the order they are presented in the book because these units are arranged according to the popularity of topics and question types, corresponding to the structure of real exams.
Each unit corresponds to about 3 hours of study. Therefore, learners should allocate study time wisely, for example, take a break after every hour to avoid fatigue and ineffective learning.
For each lesson, learners should follow the sequence from Part 1 to Part 3. For Parts 1 and 2, learners can replay the audio multiple times to understand vocabulary and grammar, but for Part 3, learners should only listen once to get used to the conditions and pressure of the real test. Learners should focus on reviewing after studying Parts 1 and 2 before starting Part 3. This will help learners feel more confident and achieve higher effectiveness in the test.
After completing the test exercises in Part 3, learners should try to check the answers using the audio file first before using the Answer Key. For each incorrect answer, learners should use the Audio Scripts to analyze and correct mistakes.
After correcting mistakes, learners should listen to the audio again and read along with the scripts. This technique has been evaluated as highly effective in helping learners develop listening skills, as well as improving vocabulary and recognizing grammar points used.
There are quite a lot of exercises in each unit, however, learners are encouraged to complete all exercises before moving on to a new unit. Doing so will help reinforce knowledge and develop better test-taking skills.
After each lesson, learners should summarize the key points and strategies, then jot them down in a notebook for convenient reference and memorization. In addition, learners can use the Glossary section to learn and jot down new vocabulary.
After completing all 12 units, learners should take the final test at the end of the book, listen to the audio only once, and then score according to the content of the Introduction section to determine their own level and areas of weakness that need improvement.
Learners should note that this is a learning material, not a practice material, so for learners preparing for the actual test, they need to use additional practice materials to practice and update the latest trends in new test formats.
Combine using other practice methods such as listening to music, news, watching movies to improve English listening skills in general.