Topic:
Analysis
Đề bài yêu cầu người viết phân tích lợi ích và tác hại của việc chơi điện tử, đồng thời đưa ra sự so sánh giữa việc chơi điện tử và việc chơi thể thao (lý do tại sao trẻ em thích chơi điện tử hơn chơi thể thao).
Outline
Introduction: Mở bài giới thiệu chủ đề, nội dung sẽ được nêu trong bài viết và nêu ra quan điểm rằng cả 2 vấn đề trong bài viết đều mang tính tiêu cực.
Body 1: Đoạn thân bài thứ nhất đưa ra lý do tại sao trẻ em dành nhiều thời gian chơi game và rất ít thời gian cho việc chơi thể thao.
Body 2: Đoạn thân bài thứ 2 nêu ra những tác hại của của việc chơi game quá nhiều cũng như tập thể thao quá ít đến sức khỏe và khả năng giao tiếp của trẻ em.
Conclusion: Kết bài tóm tắt lại đại ý chung của toàn bài và nêu rõ lại quan điểm cá nhân.
Reference Sample Essay
To begin with, most computer games these days are highly interactive and allow players to immerse in a complex storyline and control characters at their own will. For instance, Mortal Kombat 11 allows players to easily change the outcomes of the story based on the character chosen, which can trigger the imagination and curiosity of children, and encourage them to spend the whole day playing to discover all the story endings. The second reason for the popularity of computer games over sports is the sedentary lifestyle favoured by a large number of children, especially those living in big cities. Compared to sports, computer games are less physically demanding, and therefore draw much more attention from these lazy, inactive children.
From my perspective, computer games can have many detrimental effects on children. Firstly, spending too much time on computer games without doing any physical exercise will reduce children’s calorie expenditure as they only sit at home and play games. This can make children more prone to many health problems, such as obesity or cardiovascular diseases when they grow older. Secondly, playing games excessively also causes children to lose their communication skills. As a result, it can be very difficult for game-addicted children to develop the ability to establish connections with others in real life which are normally developed through participation in team sports, like football or basketball.
In conclusion, playing computer games is becoming more popular than sports due to the interesting and interactive content, together with the low demand for physical strength. I personally believe that this trend does more harm than good and should be prevented to ensure the proper development of children.
Vocabulary on the Topic
Immerse in a complex storyline: hòa mình vào một cốt truyện phức tạp
Trigger the imagination and curiosity: khơi dậy trí tưởng tượng và sự tò mò
Physically demanding: đòi hỏi nhiều về sức khỏe thể chất
Calorie expenditure: việc tiêu thụ ca-lo
Establish connections with others: thiết lập quan hệ với người khác
Grammar Structure
Cấu trúc cần lưu ý:
Cấu trúc “Mệnh đề chính, which + V”, trong đó đại từ quan hệ “which” thay thế cho mệnh đề chính, là cấu trúc câu phức với mệnh đề phụ đưa ra tác động của mệnh đề chính.
Từ nối “for instance” = “for example” được sử dụng để đưa ra ví dụ.
Cấu trúc “to encourage somebody to do something” mang nghĩa khuyến khích ai làm gì.
Sentence (2): Consequently, it can prove exceedingly challenging for children addicted to gaming to foster interpersonal connections in real life, connections typically cultivated through participation in team sports such as football or basketball.
Structure to note:
The transitional phrase “as a result” = “as a consequence” is used to present the outcome of a previously mentioned event.
The structure “it can be difficult for somebody to do something” conveys the idea of it being very hard for someone to accomplish something.
The term “like” in the above sentence functions similarly to “for example,” enumerating relevant examples related to a preceding event or object.